Povinné ručení by se v budoucnu mělo vztahovat na všechna vozidla. Podle Evropské unie nehody způsobují i malé traktory a jiné motorizované stroje, které jsou provozované například pouze na zahradě. Jako jeden z příkladů je uváděn slovinský řidič, který při manipulaci se zahradním vozíkem nacouval do žebříku, z něhož spadl mladý muž, který s vážně poranil. Pojišťovna však náklady spojené s jeho léčením odmítla uhradit s odůvodněním, že pojištění se vztahuje pouze při provozu vozidla na veřejných komunikacích.
A právě z těchto důvodů je Evropská unie přesvědčena, že systém povinného ručení není dostatečný. Povinné ručení by se mělo vztahovat na veškeré použití vozidla, pokud odpovídá jeho způsobu využití. V případě zahradních vozíků to tedy platí i na prostor zahrady.
„Toto rozhodnutí soudního dvora evidujeme a situace se bude řešit primárně v Evropské komisi. Na celoevropské úrovni se hledá racionální řešení této problematiky. Žádný návrh ale v současnosti není připraven a výsledky jednání v žádném případě nelze předjímat,“ uvedl Radek Ležatka, mluvčí ministerstva financí ČR.
Česká asociace pojišťoven má o průběhu diskuse na toto téma další informace. „Určitě se diskutuje o některých zemědělských strojích, které dosud nemusely být pojištěné, protože byly provozovány v areálech různých zemědělských družstev, nikoli na komunikacích. Je to předmětem ještě diskuse s ministerstvem financí,“ říká Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
Rozšířená platnost povinného ručení platí již v Německu, kde musí být pojištěné nejen malé traktory, ale také pouliční vozítka tzv. segwaye. „V Německu musí být pojištěny segwaye, které jezdí i po Praze, a jestli to bude předmětem pojištění i u nás, to se uvidí. Diskutuje se právě, která z těchto vozidel by měla být registrována a která ne. Já si upřímně neumím představit, pokud by se hovořilo o malém zahradním stroji, že by musel vzniknout nějaký registr,“ dodává Sikora.
Radikální změny v oblasti povinného ručení nás však v nejbližší době nečekají, tvrdí ministerstvo financí. Diskuse zatím probíhají na celeoevropské úrovni a je dokonce možné se v České republice systém měnit nebude a to i přes možné rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie. Ministerstvo financí ČR nyní čeká na výsledky jednání, ale samo od sebe žádné podobné změny neplánuje.
To si však nemyslí Síkora z České asociace pojišťoven, podle kterého ke změně systému povinného ručení a rozšíření povinnosti pojištění i na jiné motorizované stroje dojde v brzké době také u nás. „Ambice je, že by do prázdnin měla být ukončena základní debata o způsobu a rozsahu pojištění právě těch vozidel, která dosud nebyla pojištěná, a v průběhu druhého pololetí by legislativa byla připravená pro diskusi v Poslanecké sněmovně,“ uvedl.
V současné době je povinnost mít sjednané platné pojištění u vozidel, které vyjmenovává zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidel. To je platné pro motocykly, osobní vozidla, nákladní vozidla, autobusy, traktory a přívěsy pouze v případě, že se pohybují na veřejných komunikacích. Na pojistné události způsobené mimo veřejné komunikace se povinné ručení v ČR nevztahuje.
Podobné články
Aby bylo pojištění k něčemu, musíte se o něj starat. Za prvé všechny smlouvy mějte uloženy na jednom místě a pro každou mějte zvláštní složku, do níž budete vkládat s ní související dokumenty. Za druhé u smluv kontrolujte datum sjednání, pojistné hodnoty i rozsah krytí a dbejte na jejich průběžnou aktualizaci.
Celá aktualitaProjížďka luxusním autem je zážitek, na který se jen tak nezapomíná. Pokud patříte mezi jejich obdivovatele, možná vás bude zajímat, na kolik vychází jejich pojištění. Rozhodně se nejedná o levnou záležitost.
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaKoupě nového vozidla je podobně zásadní krok jako koupě vlastní nemovitosti. Také v tomto případě se jedná o dlouhodobé rozhodnutí na mnoho let, které stojí stovky tisíc korun. Je tedy logické, že bychom výběru nového auta měli věnovat více pozornosti než jeden letmý pohled.
Celá aktualitaProvoz auta rozhodně není levnou záležitostí. Na mysli nemáme pouze koupi auta, ale také jeho údržbu, servis, opravy a náklady na pohonné hmoty. Pravdou je, že nejvíce šetří provozní náklady přístup samotného řidiče. Řidič může ovlivnit i spotřebu auta. Existují tipy, díky kterým vaše náklady za pohonné hmoty klesnou. Které to jsou?
Celá aktualitaExistují motoristé, kteří z rozličných důvodů nepoužívají automobil během zimních měsíců. Nemusí jít vždy o sváteční řidiče, kteří se obávají nepříznivého počasí. Zdaleka ne každý auto v zimě potřebuje. Nebo používá jen některá ze svých aut. V takovém případě je důležité auto, případně motorku, na zimu důkladně připravit.
Celá aktualitaVybírat značku, typ a motorovou variantu nového vozu, je ta snadnější a zábavnější část nákupu auta. Důležité je také zvážit osobní nároky na vůz, financování jeho koupě a také pojištění. Co všechno bystě měli vzít v úvahu, před tím, než si vysněný nový vůz koupíte?
Celá aktualitaS nástupem podzimu se blíží také ideální čas na přezutí vašeho auta do zimních pneumatik. Přezout auto můžete buď svépomocí, případně v pneuservisu. Máme pro vás několik tipů, jak vše zvládnout bez chyb a bez zbytečného stresu.
Celá aktualita