Povinné ručení by se v budoucnu mělo vztahovat na všechna vozidla. Podle Evropské unie nehody způsobují i malé traktory a jiné motorizované stroje, které jsou provozované například pouze na zahradě. Jako jeden z příkladů je uváděn slovinský řidič, který při manipulaci se zahradním vozíkem nacouval do žebříku, z něhož spadl mladý muž, který s vážně poranil. Pojišťovna však náklady spojené s jeho léčením odmítla uhradit s odůvodněním, že pojištění se vztahuje pouze při provozu vozidla na veřejných komunikacích.
A právě z těchto důvodů je Evropská unie přesvědčena, že systém povinného ručení není dostatečný. Povinné ručení by se mělo vztahovat na veškeré použití vozidla, pokud odpovídá jeho způsobu využití. V případě zahradních vozíků to tedy platí i na prostor zahrady.
„Toto rozhodnutí soudního dvora evidujeme a situace se bude řešit primárně v Evropské komisi. Na celoevropské úrovni se hledá racionální řešení této problematiky. Žádný návrh ale v současnosti není připraven a výsledky jednání v žádném případě nelze předjímat,“ uvedl Radek Ležatka, mluvčí ministerstva financí ČR.
Česká asociace pojišťoven má o průběhu diskuse na toto téma další informace. „Určitě se diskutuje o některých zemědělských strojích, které dosud nemusely být pojištěné, protože byly provozovány v areálech různých zemědělských družstev, nikoli na komunikacích. Je to předmětem ještě diskuse s ministerstvem financí,“ říká Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
Rozšířená platnost povinného ručení platí již v Německu, kde musí být pojištěné nejen malé traktory, ale také pouliční vozítka tzv. segwaye. „V Německu musí být pojištěny segwaye, které jezdí i po Praze, a jestli to bude předmětem pojištění i u nás, to se uvidí. Diskutuje se právě, která z těchto vozidel by měla být registrována a která ne. Já si upřímně neumím představit, pokud by se hovořilo o malém zahradním stroji, že by musel vzniknout nějaký registr,“ dodává Sikora.
Radikální změny v oblasti povinného ručení nás však v nejbližší době nečekají, tvrdí ministerstvo financí. Diskuse zatím probíhají na celeoevropské úrovni a je dokonce možné se v České republice systém měnit nebude a to i přes možné rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie. Ministerstvo financí ČR nyní čeká na výsledky jednání, ale samo od sebe žádné podobné změny neplánuje.
To si však nemyslí Síkora z České asociace pojišťoven, podle kterého ke změně systému povinného ručení a rozšíření povinnosti pojištění i na jiné motorizované stroje dojde v brzké době také u nás. „Ambice je, že by do prázdnin měla být ukončena základní debata o způsobu a rozsahu pojištění právě těch vozidel, která dosud nebyla pojištěná, a v průběhu druhého pololetí by legislativa byla připravená pro diskusi v Poslanecké sněmovně,“ uvedl.
V současné době je povinnost mít sjednané platné pojištění u vozidel, které vyjmenovává zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidel. To je platné pro motocykly, osobní vozidla, nákladní vozidla, autobusy, traktory a přívěsy pouze v případě, že se pohybují na veřejných komunikacích. Na pojistné události způsobené mimo veřejné komunikace se povinné ručení v ČR nevztahuje.
Podobné články