Ministerstvo dopravy na konci června evidovalo téměř 700 000 vozidel v tzv. polopřevodu. U těchto vozidel nejsou uvedení aktuální majitelé, což způsobuje řadu problémů (např. při řešení pojistných událostí, dopravních přestupků, apod.). Ačkoliv tato vozidla byla automaticky vyřazena z registru, a tudíž jim bylo zneplatněno také povinné ručení, pojišťovny mají v plánu škody vyplácet.
"Jestliže stále platí povinné ručení a se svým vozidlem i nadále jezdí, mohou s ním logicky způsobit škodu. Ochranný štít povinného ručení se jim proto Allianz rozhodla zachovat i nadále, aniž by je jakkoliv sankcionovala," uvedl Tomáš Klofát z pojišťovny Allianz.
Důvodem je ochrana poškozených. "Jde o dohodu všech členů České kanceláře pojistitelů. Je ve veřejném zájmu, aby osoby poškozené provozem takových vozidel, která zanikla pouze z tohoto důvodu, nebyly v horším postavení než ostatní poškození," potvrdilo slova pojišťoven také ministerstvo financí.
Podle pojišťoven je zavádějící uvádět, že stovky tisíc vozidel přestanou existovat ze dne na den. Vozidla budou sice vyřazena, ale stovky řidičů vozidla provozují i po 30. červnu. Obzvláště tehdy, mají-li platnou technickou kontrolu i pojištění. Pro pojišťovny je také důležité především to, zda jejich klient řádně platí pojistné. V takové případě nevidí důvod, proč by měly klienta sankciovat a nevyplatit poškozenému pojistné plnění v případě zaviněné škody.
"Pokud jsou řádně plněny smluvní povinnosti včetně platby pojistného, postavíme se za naše klienty a škody z povinného ručení způsobené jejich vozidly v polopřevodu budeme hradit i po 30. červnu. Nezbytná je přitom technická způsobilost vozidla k provozu a informace o dalším postupu klienta, zda vozidlo přihlásí, či přestane provozovat úplně," řekl Jiří Cívka, mluvčí pojišťovny Generali.
To však neznamená, že pojišťovny s provozem vozidel v polopřevodu souhlasí. Naopak apelují na všechny řidiče, aby si zkontrolovali registraci svého vozidla. Za nedodržení zákona mohou být sankciovány ze strany pojišťovny i policie.
"Pro poškozeného se v takovém případě nic nezmění. To znamená, že pokud mu škodu způsobí viník, jehož vozidlo v polopřevodu bylo na konci června vyřazeno z evidence, vyplatíme mu plné pojistné plnění, které mu náleží. Nicméně provozovatel vozidla, které nemá na silnici co dělat, se v případě způsobené škody vystavuje možným sankcím ze strany pojišťovny," uvedl Milan Káňa, mluvčí pojišťovny Kooperativa. Upozorňuje tím na fakt, že vozidlo v polopřevodu dnem 1. července ztratilo technickou způsobilost. Dle zákona řidiči s takovým vozidlem již nesmí vyjet na české silnice a dálnice. Vozidla by měla být odstavena mimo veřejné komunikace a ekologicky zlikvidována.
Ministerstvo dopravy však očekává, že lidé budou s neregistrovanými vozidly jezdit i nadále. Odpovídající tresty tak budou na policii, která případné nesrovnalosti odhalí při běžných kontrolách i za jízdy. Za provoz auta v polopřevodu bude řidiči hrozit vysoká finanční pokuta a dokonce i ztráta řidičského průkazu.
"Z registrů můžeme u těchto vozidel vyčíst, že jsou vyřazena a na silnici nemají z administrativního hlediska co dělat. Z faktického hlediska je to pro nás auto, které je v tu chvíli technicky nezpůsobilé a nesmí být vůbec provozováno na komunikaci. Řidiči hrozí obligatorně i zákaz řízení," potvrdil Tomáš Lerch, šéf dopravní policie.
Podobné články
Aby bylo pojištění k něčemu, musíte se o něj starat. Za prvé všechny smlouvy mějte uloženy na jednom místě a pro každou mějte zvláštní složku, do níž budete vkládat s ní související dokumenty. Za druhé u smluv kontrolujte datum sjednání, pojistné hodnoty i rozsah krytí a dbejte na jejich průběžnou aktualizaci.
Celá aktualitaProjížďka luxusním autem je zážitek, na který se jen tak nezapomíná. Pokud patříte mezi jejich obdivovatele, možná vás bude zajímat, na kolik vychází jejich pojištění. Rozhodně se nejedná o levnou záležitost.
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaKoupě nového vozidla je podobně zásadní krok jako koupě vlastní nemovitosti. Také v tomto případě se jedná o dlouhodobé rozhodnutí na mnoho let, které stojí stovky tisíc korun. Je tedy logické, že bychom výběru nového auta měli věnovat více pozornosti než jeden letmý pohled.
Celá aktualitaProvoz auta rozhodně není levnou záležitostí. Na mysli nemáme pouze koupi auta, ale také jeho údržbu, servis, opravy a náklady na pohonné hmoty. Pravdou je, že nejvíce šetří provozní náklady přístup samotného řidiče. Řidič může ovlivnit i spotřebu auta. Existují tipy, díky kterým vaše náklady za pohonné hmoty klesnou. Které to jsou?
Celá aktualitaExistují motoristé, kteří z rozličných důvodů nepoužívají automobil během zimních měsíců. Nemusí jít vždy o sváteční řidiče, kteří se obávají nepříznivého počasí. Zdaleka ne každý auto v zimě potřebuje. Nebo používá jen některá ze svých aut. V takovém případě je důležité auto, případně motorku, na zimu důkladně připravit.
Celá aktualitaVybírat značku, typ a motorovou variantu nového vozu, je ta snadnější a zábavnější část nákupu auta. Důležité je také zvážit osobní nároky na vůz, financování jeho koupě a také pojištění. Co všechno bystě měli vzít v úvahu, před tím, než si vysněný nový vůz koupíte?
Celá aktualitaS nástupem podzimu se blíží také ideální čas na přezutí vašeho auta do zimních pneumatik. Přezout auto můžete buď svépomocí, případně v pneuservisu. Máme pro vás několik tipů, jak vše zvládnout bez chyb a bez zbytečného stresu.
Celá aktualita