Přišla Vám od ČKP výzva k zaplacení neuhrazeného pojistného za vozidlo, které jste nikdy nevlastnili? Co v takovém případě dělat? Chyba je obvykle na straně ČKP, která příjme informace o dlužníkovi od pojišťovny, kterou si ale neověří přímo na centrálním registru vozidel.
Na neoprávněně zaslanou výzvu je nutné reagovat okamžitě a v zákonné lhůtě.V první řadě si v centrálním registru vozidel nechte vystavit potvrzení, že jste nikdy dané vozidlo nevlastnil, a tudíž v žádném případě nemůžete dlužit ani na jeho pojištění. Potvrzení je poté nutné doložit osobně nebo zaslat poštou na adresu ČKP.
Neoprávněně zaslaných výzev je evidováno za rok několik desítek. "Co se týče České kanceláře pojistitelů, pravidelně na ni zaznamenáváme stížnosti v souvislosti s neoprávněným vymáháním pojistného na povinné ručení," potvrzuje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.
Dohledem nad ČKP je pověřená Česká národní banka, na jejíž adresu chodí stížnosti. V loňském roce přijala národní banka na 200 stížnosti kvůli postupu ČKP. "V roce 2012 Česká národní banka zaznamenala na dvě stovky stížností týkajících se činnosti České kanceláře pojistitelů. V prvním pololetí roku 2013 to bylo 89 stížností na ČKP," uvedla Petra Hájková z České národní banky. Národní banka následně stížnost prošetří.
Ne vždy je však chyba na straně ČKP. Na výzvu je nutné reagovat v zákonné lhůtě, která je dlouhá třicet dnů. V této lhůtě je nutné buď pokutu uhradit nebo prokázat, že je výzva neoprávněná. Ideální je nechat si vystavit potvrzení či výpis z centrálního registru vozidel, a tu následně zaslat na adresu ČKP, která je povinna vymáhání pokuty ihned ukončit.
Od 1. ledna 2015 by k chybám ze strany ČKP již docházet nemělo. Toho dne vstoupí v platnost novela zákona, na jejímž základě bude ČKP povinna zaslat s výzvou také porovnání dat vedených v centrálním registru vozidel s daty ČKP.
Podobné články