Ještě nedávno striktně platilo, že z povinného ručení jsou hrazeny pouze škody na majetku a zdraví poškozeného. Viník musel mít uzavřené havarijní pojištění, jinak škodu na svém vozidle zaplatil ze své kapsy. To platilo i pro případy živelních událostí, vandalismu či krádeže. Vzhledem ke konkurenčnímu boji se však pojišťovny předhání v novinkách a zákazníkům nabízí stále více služeb v rámci povinného ručení.
Nadstandardní služby bývají nabízené především k variantám s vyššími pojistnými limity a lepšími službami. V jejich případě poskytují pojišťovny i služby, které zčásti nahrazují vybrané škody na vlastním vozidle, odtah, náhradní vozidlo či asistenční služby i při poruše vozidla. K povinnému ručení lze u některých pojišťoven sjednat také pojištění střetu se zvěří, pojištění krádeže vozidla nebo úrazové pojištění. Záleží na konkrétní pojišťovně a její nabídce.
Ačkoliv pojišťovny při sjednávání povinného ručení slibují “modré z nebe”, v reálném životě mnozí řidiči tvrdě narazí. V určitých případech totiž pojišťovny odmítají vyplatit část nebo dokonce celé pojistné, a tvrdí přitom, že na to mají právo.
Jednou z nejčastějších výmluv, které pojišťovny s oblibou používají, je amortizace. Starší vozidlo bylo po nehodě opraveno novými díly v autorizovaném servise. Pojišťovna tvrdí, že došlo k nezaslouženému zhodnocení, a odmítají uhradit celou opravu. Jejich argumenty však soudy smetly ze stolu. Pojištěný má právo na úhradu celé škody, kterou nezavinil.
Ne všechny pojišťovny se takto chovají. „U vozů do sedmi let nic neřešíme a proplácíme nové originální náhradní díly. U starších aut se postupuje podle toho, jak byla servisována: pokud mají servisní knížku a dosud byly používány díly nové, proplatíme je. Pokud ne, hradíme opravu díly levnějšími,“ vysvětluje tiskový mluvčí Allianz Václav Bálek.
Problémy bývají také při poskytování náhradního vozidla. Pojištěný má právo na náhradní vozidlo na základě smluvních podmínek. Pojišťovna tudíž nemá právo zkoumat, zda jej pojištěný skutečně potřebuje ze závažných důvodů (např. kvůli dojíždění do zaměstnání) či jen kvůli občasným nákupům.
Pojišťovny nebývají v postupech vybíraví, a pokud se rozhodnou neuhradit část pojistného plnění, nebudou se s pojištěným “mazlit”. V takovém případě je důležité nevzdat se a v případě nutností požádat o pomoc odborníky. Službu pomoci nespokojeným motoristům nabízí například agentury Vaše nároky.cz, Nehodová služba.cz či Poradna Poškozeného.cz. Zde vám proškolení pracovníci poradí, jak byste ve vašem konkrétním případě měli nejlépe postupovat.
Počítejte však s tím, že některé případy se mohou dostat až k soudnímu jednání. Je tedy více než dobré mít předem důkladně prověřeno, zda jednáte sutečně oprávněně. Pokud byste spor se zkušenými právníky prohráli, museli byste uhradit veškeré náklady i opravu poškozeného vozidla.
Nezapomínejte také na linku 1224, kterou provozuje Česká kancelář pojistitelů. Je určená motoristům v nouzi. V případě problému stačí zavolat na toto číslo, nahlásit registrační značku a asistenční služba vám zajistí odtah či náhradní vozidlo. Pozor! Linka v žádném případě nenahrazuje samotné řešení pojistné události, událost budete muset nahlásit a řešit již standardním způsobem.
Podobné články
Aby bylo pojištění k něčemu, musíte se o něj starat. Za prvé všechny smlouvy mějte uloženy na jednom místě a pro každou mějte zvláštní složku, do níž budete vkládat s ní související dokumenty. Za druhé u smluv kontrolujte datum sjednání, pojistné hodnoty i rozsah krytí a dbejte na jejich průběžnou aktualizaci.
Celá aktualitaProjížďka luxusním autem je zážitek, na který se jen tak nezapomíná. Pokud patříte mezi jejich obdivovatele, možná vás bude zajímat, na kolik vychází jejich pojištění. Rozhodně se nejedná o levnou záležitost.
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaKoupě nového vozidla je podobně zásadní krok jako koupě vlastní nemovitosti. Také v tomto případě se jedná o dlouhodobé rozhodnutí na mnoho let, které stojí stovky tisíc korun. Je tedy logické, že bychom výběru nového auta měli věnovat více pozornosti než jeden letmý pohled.
Celá aktualitaProvoz auta rozhodně není levnou záležitostí. Na mysli nemáme pouze koupi auta, ale také jeho údržbu, servis, opravy a náklady na pohonné hmoty. Pravdou je, že nejvíce šetří provozní náklady přístup samotného řidiče. Řidič může ovlivnit i spotřebu auta. Existují tipy, díky kterým vaše náklady za pohonné hmoty klesnou. Které to jsou?
Celá aktualitaExistují motoristé, kteří z rozličných důvodů nepoužívají automobil během zimních měsíců. Nemusí jít vždy o sváteční řidiče, kteří se obávají nepříznivého počasí. Zdaleka ne každý auto v zimě potřebuje. Nebo používá jen některá ze svých aut. V takovém případě je důležité auto, případně motorku, na zimu důkladně připravit.
Celá aktualitaVybírat značku, typ a motorovou variantu nového vozu, je ta snadnější a zábavnější část nákupu auta. Důležité je také zvážit osobní nároky na vůz, financování jeho koupě a také pojištění. Co všechno bystě měli vzít v úvahu, před tím, než si vysněný nový vůz koupíte?
Celá aktualitaS nástupem podzimu se blíží také ideální čas na přezutí vašeho auta do zimních pneumatik. Přezout auto můžete buď svépomocí, případně v pneuservisu. Máme pro vás několik tipů, jak vše zvládnout bez chyb a bez zbytečného stresu.
Celá aktualita