Všeobecně platí, že mladí lidé ve věku od 18 do 25 let nemají tolik životních zkušeností, jako jejich o pár let a více starší spoluobčané. A tomu také odpovídá jejich jednání. Ve vztahu k řízení vozidla jsou mladí lidé více impulzivní a více se orientují na momentální okamžik. Zejména mladí muži si kupují silná auta, za jejichž volantem jim narůstá sebevědomí a zkouška vlastních hranic jim dodává pocit “mužství”. Nejenže nemají dostatek řidičských zkušeností, ale také zapomínají na možné důsledky svých činů a zodpovědnost je jim cizí.
Většinu mladých řidičů charakterizují následující typické vlastnosti:
sebestřednost
impulsivnost
nižší odpovědnost
netolerance vůči ostatním
nižší schopnost vnímání rizika
experimentování
soutěživost a předvádění se
strach z neúspěchu a posměchu
nízká sebekritika a přílišná sebedůvěra
generační vzdor
Podle statistik českých pojišťoven bývají mladí řidiči a řidičky častými viníky dopravních nehod, což se také mimochodem odráží na vyšší ceně povinného ručení. Mezi příčiny nehod, které způsobují, patří nejčastěji překročení rychlosti, podcenění oslabené fyzické a psychické kondice, jízda pod vlivem alkoholu či drog, nedostatek řidičských zkušeností a nízká tolerance vůči ostatním účastníkům provozu.
Ne všichni mladí řidič jsou rizikoví a rovněž neplatí, že starší řidiči jsou vždy zkušení a zodpovědní. Podle psychiatra profesora Cyrila Höschle je na silnicích vidět identifikaci řidiče s vozem.
“Chování na silnici je projekcí osobnosti řidiče. A začíná to už volbou určitého typu vozu. Pocity méněcennosti, nebo naopak velikášství, arogance a agresivita se do jisté míry promítají i do toho, jaké auto si kdo koupí. Dnes se i třeba mezi ojetými auty dají pořídit vozy rozměrů, typů a značek, o kterých se dřív českým řidičům ani nesnilo,” vysvětluje a dodává: “Prostě se nedokážou ovládat, do řízení se jim promítají pocity méněcennosti, které kompenzují agresivním chováním. Nebo mají agresi jako takovou v sobě, jako charakteristický povahový rys. Nebo patří mezi lidi neschopné zvládat své afekty, trpí nadměrnou soutěživostí, ale třeba i předpojatostí, nebo naopak nedostatkem velkorysosti.”
Podle profesora Höschle je nedostatečný i náš způsob trestání, tzv. bodový systém, který podle něho neřeší situaci okamžitě a odpovídajícím způsobem. Nezodpovědným a agresivním řidičům tu a sem ubude bod, ale to vnímají spíše jako nepříjemnost než jako skutečný trest.
“Já neříkám více policistů na silnici, ale aby byli vidět systematicky, ne kampaňovitě. Aby byli vidět s puškovými radary, aby jezdili s auty v provozu, aby využívali veškerou techniku, včetně třeba vrtulníků. Dalším důležitým bodem je profil toho, co a jak se trestá. Když se policie zaměří na špatné parkování, zatímco na stíhání rychlých agresorů na silnicích rezignuje, pak se situace nikdy nezlepší. Když to bude obráceně, že se především a nejvíc bude trestat agresivita, zatímco pasivní přestupky se vyřeší mírně, pak se může změnit profil chování většiny motoristické veřejnosti,” říká.
Podobné články
Aby bylo pojištění k něčemu, musíte se o něj starat. Za prvé všechny smlouvy mějte uloženy na jednom místě a pro každou mějte zvláštní složku, do níž budete vkládat s ní související dokumenty. Za druhé u smluv kontrolujte datum sjednání, pojistné hodnoty i rozsah krytí a dbejte na jejich průběžnou aktualizaci.
Celá aktualitaProjížďka luxusním autem je zážitek, na který se jen tak nezapomíná. Pokud patříte mezi jejich obdivovatele, možná vás bude zajímat, na kolik vychází jejich pojištění. Rozhodně se nejedná o levnou záležitost.
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaKoupě nového vozidla je podobně zásadní krok jako koupě vlastní nemovitosti. Také v tomto případě se jedná o dlouhodobé rozhodnutí na mnoho let, které stojí stovky tisíc korun. Je tedy logické, že bychom výběru nového auta měli věnovat více pozornosti než jeden letmý pohled.
Celá aktualitaProvoz auta rozhodně není levnou záležitostí. Na mysli nemáme pouze koupi auta, ale také jeho údržbu, servis, opravy a náklady na pohonné hmoty. Pravdou je, že nejvíce šetří provozní náklady přístup samotného řidiče. Řidič může ovlivnit i spotřebu auta. Existují tipy, díky kterým vaše náklady za pohonné hmoty klesnou. Které to jsou?
Celá aktualitaExistují motoristé, kteří z rozličných důvodů nepoužívají automobil během zimních měsíců. Nemusí jít vždy o sváteční řidiče, kteří se obávají nepříznivého počasí. Zdaleka ne každý auto v zimě potřebuje. Nebo používá jen některá ze svých aut. V takovém případě je důležité auto, případně motorku, na zimu důkladně připravit.
Celá aktualitaVybírat značku, typ a motorovou variantu nového vozu, je ta snadnější a zábavnější část nákupu auta. Důležité je také zvážit osobní nároky na vůz, financování jeho koupě a také pojištění. Co všechno bystě měli vzít v úvahu, před tím, než si vysněný nový vůz koupíte?
Celá aktualitaS nástupem podzimu se blíží také ideální čas na přezutí vašeho auta do zimních pneumatik. Přezout auto můžete buď svépomocí, případně v pneuservisu. Máme pro vás několik tipů, jak vše zvládnout bez chyb a bez zbytečného stresu.
Celá aktualita