Pojišťovny se opět chystají navýšit cenu u povinného ručení. Důvodem je zrušení garančního příspěvku, který přestal platit ke dni 15. ledna 2015. Garanční příspěvek byl vymáhán po řidičích, kteří provozovali své vozidlo bez platného povinného ručení, a byl ukládán do tzv. Garančního fondu. Tento fond je spravován Českou kanceláří pojistitelů a jsou z něj hrazené škody, které způsobí právě vlastníci nepojištěných vozidel.
Co se však změní, budou pravidla. Až dosud totiž tvořily příspěvky od nepojištěných řidičů podstatnou část Garančního fondu. Škody způsobené nepojištěným vozidly byly díky tomu uhrazeny ze 70 procent a 30 procent se dařilo získávat od viníků škod.
Nyní však budou muset tento zrušený zdroj financí nahradit přímo pojišťovny, kterým tak výrazně narostou náklady. Tyto náklady budou logicky promítnuty do výsledné ceny povinného ručení. Podle pojišťoven o této chystaně změně netuší více než 41 procent českých motoristů.
„Garanční fond bude zachován a budou z něho nadále hrazeny nepojištěné škody, změní se ale zdroje jeho financování. Po roce 2009 došlo k omezení příspěvků pojišťoven do Garančního fondu. Redukce nákladů povinného ručení měla vliv na pokles ceny pojištění, které postupně zlevnilo o více než 30 procent. Pokud budou muset pojišťovny opět přispívat na nepojištěné škody, pak bude ze zákona nutné tento dodatečný náklad pochopitelně zohlednit v pojistném. Scénáře o vývoji počtu a výši nepojištěných škod ukazují, že by povinné ručení mohlo v důsledku zrušení příspěvku nepojištěných zdražit v řádu stovek korun," vysvětluje Jakub Hradec, ředitel České kanceláře pojistitelů.
„Téměř polovina Čechů bude zdražením překvapena. Řidiči budou kriticky hodnotit, zda mají sjednané povinné ručení za výhodných podmínek," sděluje Petr Hájek, vedoucí úseku vývoje pojistných produktů ve finanční skupině Wüstenrot.
V posledních letech byl zaznamenán nárůst počtu pojištěných vozidel. V současné době má pojištění sjednáno zhruba sedm milionů vozidel, přičemž registrovaných je přibližně o 0,6 milionů více. Vinou zrušení garančního příspěvku je možné, že dojde k nárůstu nepojištěných vozidel. Nyní nepoctivým řidičům hrozí postih v podobě finanční pokuty až do výše 40 tisíc korun a nevratné vyřazení vozidla z registru.
Je to právě cena a rozsah pojištění, které jsou pro české motoristy nejdůležitějšími kritérii při výběru povinného ručení. Až 40 procent Čechů si povinné ručení uzavře s pojišťovnou, která mu nabídne nejnižší cenu a 49 procent se rozhoduje podle rozsahu pojištění. Pojišťovací specialisté zdůrazňují, že cena by neměla nikdy být rozhodujícím kritériem.
„Hlavním kritériem by neměla být samotná cena pojištění. Čeští řidiči a zájemci o povinné ručení by měli v první řadě vzít v úvahu limity pojistného plnění, tedy výši ochrany, kterou v případě škody na majetku a na zdraví pojišťovna na sebe přebírá. Cenový rozdíl bývá poměrně malý a mnohdy za příplatek několika desetikorun získá žadatel o povinné ručení limit o desítky milionů vyšší," zdůrazňuje Petr Hájek.
Podobné články
Aby bylo pojištění k něčemu, musíte se o něj starat. Za prvé všechny smlouvy mějte uloženy na jednom místě a pro každou mějte zvláštní složku, do níž budete vkládat s ní související dokumenty. Za druhé u smluv kontrolujte datum sjednání, pojistné hodnoty i rozsah krytí a dbejte na jejich průběžnou aktualizaci.
Celá aktualitaProjížďka luxusním autem je zážitek, na který se jen tak nezapomíná. Pokud patříte mezi jejich obdivovatele, možná vás bude zajímat, na kolik vychází jejich pojištění. Rozhodně se nejedná o levnou záležitost.
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaKoupě nového vozidla je podobně zásadní krok jako koupě vlastní nemovitosti. Také v tomto případě se jedná o dlouhodobé rozhodnutí na mnoho let, které stojí stovky tisíc korun. Je tedy logické, že bychom výběru nového auta měli věnovat více pozornosti než jeden letmý pohled.
Celá aktualitaProvoz auta rozhodně není levnou záležitostí. Na mysli nemáme pouze koupi auta, ale také jeho údržbu, servis, opravy a náklady na pohonné hmoty. Pravdou je, že nejvíce šetří provozní náklady přístup samotného řidiče. Řidič může ovlivnit i spotřebu auta. Existují tipy, díky kterým vaše náklady za pohonné hmoty klesnou. Které to jsou?
Celá aktualitaExistují motoristé, kteří z rozličných důvodů nepoužívají automobil během zimních měsíců. Nemusí jít vždy o sváteční řidiče, kteří se obávají nepříznivého počasí. Zdaleka ne každý auto v zimě potřebuje. Nebo používá jen některá ze svých aut. V takovém případě je důležité auto, případně motorku, na zimu důkladně připravit.
Celá aktualitaVybírat značku, typ a motorovou variantu nového vozu, je ta snadnější a zábavnější část nákupu auta. Důležité je také zvážit osobní nároky na vůz, financování jeho koupě a také pojištění. Co všechno bystě měli vzít v úvahu, před tím, než si vysněný nový vůz koupíte?
Celá aktualitaS nástupem podzimu se blíží také ideální čas na přezutí vašeho auta do zimních pneumatik. Přezout auto můžete buď svépomocí, případně v pneuservisu. Máme pro vás několik tipů, jak vše zvládnout bez chyb a bez zbytečného stresu.
Celá aktualita