Na začátku dne se můžete cítit plní energie. Po pár hodinách za volantem a stovkách ujetých kilometrů se však nenápadně dostaví únava a s ní spojená ospalost, snížení pozornosti a také schopnosti rychle reagovat. Neriskujte zbytečně a vždy si včas odpočiňte. Zabráníte také nehodám, které mívají závažné důsledky nejen pro Vás ale i ostatní účastníky silničního provozu. Podle aktuálních statistik je únava příčinou každé páté nehody.
Nejriskantnějšími jsou přitom dlouhé jízdy na dálnicích. Dálnice jsou rovné a bez výrazných zatáček a změn terénu. Jízda po dálnicí je monotónní a mnohem více hrozí riziko usnutí za volantem.
Řidič nejčastěji řeší únavu zástavku na benzínce či motoristu, kde do sebe rychle “kopnou” kávu nebo energy drink. Mnohem lepší však bývá fyzické protažení. "Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou kvůli dlouhodobému držení volantu také unavené a nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena. Dlouhá cesta je pro lidský organismus stresující. Tento stres může vyvolat právě ztuhlost šíjových svalů. S ohledem na zvýšené riziko nehody by řidiči rozhodně neměli únavu svalů i celkovou únavu organismu podceňovat," upozorňuje Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu v Brandýse nad Orlicí.
Zhruba po 180 kilometrech a 90 minutách řízení se u každého člověk dostaví psychická i fyzická únava. Právě tehdy je vhodné vypnout motor a věnovat pár minut důkladnému protažení. Můžete tak učinit za volantem i na odpočívadle. Velmi dobře působí protažení páteře v předklonu či záklonu s protaženými pažemi. Paže přitom opisují tvar pomyslné ležaté osmičky. Protažení provádějte pomalu. Takto si během pár minut protáhnete krční, hrudní i bederní páteř. Vhodné jsou také úklony těla ze strany na stranu, které lze provádět vsedě i ve stoje.
"Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení," popisuje jednoduché ale velmi účinné cvičení proti únavě primářka Tomanová.
Není-li čas procvičit se venku mimo auto, protáhněte se v něm. Je to mnohem lepší než rychlá káva na benzínce. V takovém případě je nutné zajistit správné sezení vhodným seřízením sedadla a případně i volantu. Tělo držte ve vertikální poloze a posaďte se vzpřímeně a o sedadlo se opřete celým trupem i hlavou. Propněte paže a opřete se o volant.
"Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou, vše jen jemně. Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno. Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte dohromady, jako byste chtěli vstát a celé tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. Sedm sekund provádějte vzpřímení - odtlačení, sedm až čtrnáct sekund uvolnění," dále radí primářka.
Fyzickému protažení se věnujte co nejčastěji to půjde. Učinit tak můžete i za jízdy. Cvičte však pouze tehdy, kdy řízení nevyžaduje mnoho pozornosti nebo při pohybu v dopravní jízdě. Rozhodě se protažení nevěnujte ve chvílích rychlé jízdy či při jízdě na dálnici. Nejedná se přímo o fyzickou činnost. Řidiči si provádění pohybů na principu ležaté osmičky pouze představují. "Mozek nerozezná skutečnost od imaginace, na jednotlivé cviky stačí jen myslet. Mozek bude příslušné svaly i přesto zapojovat a vysílat do nich signály k pohybu," tvrdí primářka Michaela Tomanová.
Další rady, jak se únavě za volantem ubránit:
Podobné články
Aby bylo pojištění k něčemu, musíte se o něj starat. Za prvé všechny smlouvy mějte uloženy na jednom místě a pro každou mějte zvláštní složku, do níž budete vkládat s ní související dokumenty. Za druhé u smluv kontrolujte datum sjednání, pojistné hodnoty i rozsah krytí a dbejte na jejich průběžnou aktualizaci.
Celá aktualitaProjížďka luxusním autem je zážitek, na který se jen tak nezapomíná. Pokud patříte mezi jejich obdivovatele, možná vás bude zajímat, na kolik vychází jejich pojištění. Rozhodně se nejedná o levnou záležitost.
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaKoupě nového vozidla je podobně zásadní krok jako koupě vlastní nemovitosti. Také v tomto případě se jedná o dlouhodobé rozhodnutí na mnoho let, které stojí stovky tisíc korun. Je tedy logické, že bychom výběru nového auta měli věnovat více pozornosti než jeden letmý pohled.
Celá aktualitaProvoz auta rozhodně není levnou záležitostí. Na mysli nemáme pouze koupi auta, ale také jeho údržbu, servis, opravy a náklady na pohonné hmoty. Pravdou je, že nejvíce šetří provozní náklady přístup samotného řidiče. Řidič může ovlivnit i spotřebu auta. Existují tipy, díky kterým vaše náklady za pohonné hmoty klesnou. Které to jsou?
Celá aktualitaExistují motoristé, kteří z rozličných důvodů nepoužívají automobil během zimních měsíců. Nemusí jít vždy o sváteční řidiče, kteří se obávají nepříznivého počasí. Zdaleka ne každý auto v zimě potřebuje. Nebo používá jen některá ze svých aut. V takovém případě je důležité auto, případně motorku, na zimu důkladně připravit.
Celá aktualitaVybírat značku, typ a motorovou variantu nového vozu, je ta snadnější a zábavnější část nákupu auta. Důležité je také zvážit osobní nároky na vůz, financování jeho koupě a také pojištění. Co všechno bystě měli vzít v úvahu, před tím, než si vysněný nový vůz koupíte?
Celá aktualitaS nástupem podzimu se blíží také ideální čas na přezutí vašeho auta do zimních pneumatik. Přezout auto můžete buď svépomocí, případně v pneuservisu. Máme pro vás několik tipů, jak vše zvládnout bez chyb a bez zbytečného stresu.
Celá aktualita