Dle zákona č. 168/1999 Sb. musí mít všichni vlastníci registrovaných vozidel sjednané platné pojištění odpovědnosti neboli povinné ručení. Vždy však existuje určité procento vlastníků, kteří povinné ručení sjednané nemají. Kontrolou byla doposud pověřená Česká kancelář pojistitelů, která po neplatičích požadovala uhrazení příspěvku do Garančního fondu.
Z Garančního fondu poté byly hrazeny škody, které způsobili právě vlastníci nepojištěných vozidel. Ačkoliv Česká kancelář pojistitelů po vinících nehod požadovala úhradu způsobené škody, podařilo se jí získat zhruba 30 procent celkových nákladů. Nyní však Garanční fond přijde o tento hlavní zdroj příjmů. Tím vedlejším doposud byly pojišťovny, které však nyní budou muset své příspěvky výrazně zvýšit. Je tedy více než pravděpodobné, že toto zvýšení nákladů promítnou také do ceny pojistného.
"Po roce 2009 byly omezeny příspěvky pojišťoven do Garančního fondu. Redukce nákladů povinného ručení měla vliv na pokles ceny pojištění, které postupně zlevnilo o více než 30 procent. Pokud budou muset pojišťovny opět přispívat na nepojištěné škody, bude podle něj nutné tento dodatečný náklad zohlednit v pojistném. Scénáře o vývoji nepojištěných škod ukazují, že by povinné ručení mohlo kvůli zrušení příspěvku zdražit v řádu stovek korun," uvedl Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.
Rozhodnutí vlády o zrušení příspěvku tedy dopadne negativně na vlastníky vozidel, kteří povinné ručení řádně platí. Vláda však své rozhodnutí hájí odůvodněním, že příspěvek byl další a tedy bezdůvodnou sankcí. Česká kancelář pojistitelů i pojišťovny nyní varují, že naroste počet nepojištěných vozidel a tím i počet škod způsobených těmito vozidly.
Hrozba příspěvku byla pro mnohé vlastníky vozidel dostatečnou motivací, aby povinné ručení řádně platili. "Platba za příspěvek nepojištěných byla pochopitelně vyšší, aby motivovala k tomu, aby měl motorista sjednané povinné ručení. Byla daná sazbou za den, u osobního vozidla byla denní sazba 50 nebo 80 korun v závislosti na objemu motoru," uvádí Aleš Povr, mluvčí České kancelář pojistitelů se slovy, že motivace skutečně fungovala, protože počet nepojištěných vozidel neustále klesal. To se však vinou zrušení příspěvku může rychle změnit.
Nyní platí, že vlastníkovi nepojištěného vozidla hrozí pokuta ve správním řízení ve výši od 5 do 40 tisíc korun. V případě, že vozidlo nemá platné pojištění více než 14 dní, bude automaticky vyřazeno z registru vozidel.
Zdroj: Česká kancelář pojistitelů
Podobné články
Aby bylo pojištění k něčemu, musíte se o něj starat. Za prvé všechny smlouvy mějte uloženy na jednom místě a pro každou mějte zvláštní složku, do níž budete vkládat s ní související dokumenty. Za druhé u smluv kontrolujte datum sjednání, pojistné hodnoty i rozsah krytí a dbejte na jejich průběžnou aktualizaci.
Celá aktualitaProjížďka luxusním autem je zážitek, na který se jen tak nezapomíná. Pokud patříte mezi jejich obdivovatele, možná vás bude zajímat, na kolik vychází jejich pojištění. Rozhodně se nejedná o levnou záležitost.
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaKoupě nového vozidla je podobně zásadní krok jako koupě vlastní nemovitosti. Také v tomto případě se jedná o dlouhodobé rozhodnutí na mnoho let, které stojí stovky tisíc korun. Je tedy logické, že bychom výběru nového auta měli věnovat více pozornosti než jeden letmý pohled.
Celá aktualitaProvoz auta rozhodně není levnou záležitostí. Na mysli nemáme pouze koupi auta, ale také jeho údržbu, servis, opravy a náklady na pohonné hmoty. Pravdou je, že nejvíce šetří provozní náklady přístup samotného řidiče. Řidič může ovlivnit i spotřebu auta. Existují tipy, díky kterým vaše náklady za pohonné hmoty klesnou. Které to jsou?
Celá aktualitaExistují motoristé, kteří z rozličných důvodů nepoužívají automobil během zimních měsíců. Nemusí jít vždy o sváteční řidiče, kteří se obávají nepříznivého počasí. Zdaleka ne každý auto v zimě potřebuje. Nebo používá jen některá ze svých aut. V takovém případě je důležité auto, případně motorku, na zimu důkladně připravit.
Celá aktualitaVybírat značku, typ a motorovou variantu nového vozu, je ta snadnější a zábavnější část nákupu auta. Důležité je také zvážit osobní nároky na vůz, financování jeho koupě a také pojištění. Co všechno bystě měli vzít v úvahu, před tím, než si vysněný nový vůz koupíte?
Celá aktualitaS nástupem podzimu se blíží také ideální čas na přezutí vašeho auta do zimních pneumatik. Přezout auto můžete buď svépomocí, případně v pneuservisu. Máme pro vás několik tipů, jak vše zvládnout bez chyb a bez zbytečného stresu.
Celá aktualita