V současné době platí zákon v podobě, který byl uvedený v platnost 1. ledna 2009. Na základě tohoto zákona jsou nepojištění motoristé povinni uhradit tzv. příspěvek do garančního fondu, který činí 20 až 300 korun za každý den bez platného pojištění. Na celkové výši příspěvku se kromě uvedené částky podílí také náklady na uplatnění a případně i náklady na vymáhání příspěvku.
Druh vozidla | Výše příspěvku |
---|---|
Motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm | 20 Kč |
Motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm | 30 Kč |
Osobní automobil s objemem válců motoru do 1 850 ccm | 50 Kč |
Osobní automobil s objemem válců motoru nad 1 850 ccm | 70 Kč |
Autobus | 160 Kč |
Nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg | 130 Kč |
Tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg | 300 Kč |
Speciální vozidlo | 80 Kč |
Přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg | 30 Kč |
Zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo | 40 Kč |
Ostatní vozidla | 60 Kč |
Tento příspěvek však pravděpodobně nebude v lednu již platný. O jeho zrušení totiž usiluje senát, který zrušení zahrnul do novely zákona o odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla. Novelu zákona senát již schválil a nyní se čeká pouze na podpis prezidenta ČR.
Právě toto tvrdí senát, podle kterého Česká kancelář pojistitelů vymáhá garanční příspěvek neoprávněně také od motoristů, které dané vozidlo již nevlastní. Novela zákona by podobným případům měla údajně zcela zamezit. Česká kancelář pojistitelů však tvrdí, že zrušení garančního příspěvku bude chybné rozhodnutí, které zapříčiní navýšení počtu nepojištěných vozidel. Motoristé se již nebudou muset obávat vysokých finančních pokut.
Původní návrh novely zákona přitom navrhoval pouze to, aby právo České kanceláře pojistitelů vymáhat garanční příspěvek zaniklo po třech let. Cílem bylo zamezení úmyslného navyšování dluhu nepojištěných. Poslanci a senátoři se však nakonec rozhodli příspěvek zrušit s odůvodněním, že se jedná o zbytečnou sankci.
Dalším důsledkem zrušení garančního příspěvku bude pravděpodobně navýšení cen povinného ručení. Z garančního fondu jsou totiž hrazeny škody, které jsou způsobené právě nepojištěnými vozidly. Nebude-li však nyní garanční příspěvek vybírán, budou muset své příspěvky zvýšit samotné pojišťovny. Ty zcela logicky takové navýšení nákladů promítnou do konečných cen povinného ručení. Na nepoctivost jedněch řidičů tak doplatí ti, kteří si povinné ručení řádně platí.
Nyní budou škodu po nepojištěných vinících nehody vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Ty budou mít právo vozidla nepojištěného vlastníka vyřadit z registru vozidel ve správním řízení.
Podobné články
Aby bylo pojištění k něčemu, musíte se o něj starat. Za prvé všechny smlouvy mějte uloženy na jednom místě a pro každou mějte zvláštní složku, do níž budete vkládat s ní související dokumenty. Za druhé u smluv kontrolujte datum sjednání, pojistné hodnoty i rozsah krytí a dbejte na jejich průběžnou aktualizaci.
Celá aktualitaProjížďka luxusním autem je zážitek, na který se jen tak nezapomíná. Pokud patříte mezi jejich obdivovatele, možná vás bude zajímat, na kolik vychází jejich pojištění. Rozhodně se nejedná o levnou záležitost.
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaKoupě nového vozidla je podobně zásadní krok jako koupě vlastní nemovitosti. Také v tomto případě se jedná o dlouhodobé rozhodnutí na mnoho let, které stojí stovky tisíc korun. Je tedy logické, že bychom výběru nového auta měli věnovat více pozornosti než jeden letmý pohled.
Celá aktualitaProvoz auta rozhodně není levnou záležitostí. Na mysli nemáme pouze koupi auta, ale také jeho údržbu, servis, opravy a náklady na pohonné hmoty. Pravdou je, že nejvíce šetří provozní náklady přístup samotného řidiče. Řidič může ovlivnit i spotřebu auta. Existují tipy, díky kterým vaše náklady za pohonné hmoty klesnou. Které to jsou?
Celá aktualitaExistují motoristé, kteří z rozličných důvodů nepoužívají automobil během zimních měsíců. Nemusí jít vždy o sváteční řidiče, kteří se obávají nepříznivého počasí. Zdaleka ne každý auto v zimě potřebuje. Nebo používá jen některá ze svých aut. V takovém případě je důležité auto, případně motorku, na zimu důkladně připravit.
Celá aktualitaVybírat značku, typ a motorovou variantu nového vozu, je ta snadnější a zábavnější část nákupu auta. Důležité je také zvážit osobní nároky na vůz, financování jeho koupě a také pojištění. Co všechno bystě měli vzít v úvahu, před tím, než si vysněný nový vůz koupíte?
Celá aktualitaS nástupem podzimu se blíží také ideální čas na přezutí vašeho auta do zimních pneumatik. Přezout auto můžete buď svépomocí, případně v pneuservisu. Máme pro vás několik tipů, jak vše zvládnout bez chyb a bez zbytečného stresu.
Celá aktualita