Stovky motoristů, kteří své vozidlo provozují bez platného povinného ručení, si po 15. lednu oddychlo. Vláda totiž zrušila obávaný garanční příspěvek, který do této doby po majitelích nepojištěných vozidel vymáhala Česká kancelář pojistitelů. Majitele však mohou nově pokutovat příslušné úřady a to až do výše 40 tisíc korun. Ministerstvo dopravy se nyní snaží urychlit systém ověřování platného pojištění, aby mohli úřady zahájit stíhání.
„Česká kancelář pojistitelů sděluje své údaje o pojištění vozidel ministerstvu dopravy. To je porovná s Centrálním registrem vozidel. Výsledek pak zasílá zpět České kanceláři pojistitelů, která vyhodnocuje údaje z hlediska platnosti či neplatnosti pojištění,“ vysvětluje současný systém ověřování pojistek Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy. Informace o nepojištěných vozidel jsou poté předána příslušným registračním místům, kteří předají “černou listinu” majitelů obecním úřadům, kteří zahájí správní řízení.
Tento proces však trvá poměrně dlouho a výměna informací má značné zpoždění. Všechny zúčastněné strany se oprávněně obávají, že bude docházet k podobným přehmatům jako u již zrušeného garančního poplatku. Proto ministerstvo pracuje na urychlení systému.
„Tato výměna informací se odehrává v měsíčních dávkách. V blízké době ale bude nastaven nový systém výměny dat, kdy již ČKP bude mít informace k jednotlivým dnům. Podstatné je to, že úřady před zahájením správního řízení s majitelem nepojištěného vozidla informaci znovu ověří v registru vozidel. Mohou si tedy potvrdit na konci kolečka aktuálnost údaje,“ dodává Tomáš Neřold.
Správní řízení zahájí úřady s majitelem nepojištěného vozidla poté, co není v zákonné lhůtě sjednáno povinné ručení. Výsledkem správního řízení může být nejen udělení finanční pokuty, ale také nevratné vyřazení vozidla z registru a tedy i z provozu. „Tento mechanismus byl v zákoně již dříve a úřady ho uplatňovaly. Nicméně ČKP měla možnost ještě před tímto krokem úřadů oslovovat vlastníky vozidel a upomínat je o platby do garančního fondu. Nově již má v tomto ČKP omezenou pravomoc,“ uvedl Tomáš Neřold.
Nejhorší přitom je pojistná událost, kterou způsobí právě nepojištěné vozidlo. Způsobenou škodu poškozenému uhradí Česká kancelář pojistitelů z Garančního fondu. Celou škodu poté vymáhá po viníkovi nehody. Výše škody se může v případě zdravotních následků vyšplhat až do výše několika milionů korun.
Pokud tedy majitel vozidla nechce platit povinné ručení, musí jej vyřadit z provozu alespoň na dočasnou dobu. Vozidlo po dobu vyřazení však nesmí v žádném případě provozovat a na veřejných komunikacích nesmí být ani odstaveno.
Majitel dočasně vyřazeného vozidla musí ohlásit místo, kde se vozidlo nachází do 30. června 2015. Pokud tak neučiní bude po uplynutí roční lhůty nevratně vyřazeno z registru.
Vozidla jednou vyřazená z registru není možné vrátit zpět do provozu za žádných okolností.
Dočasně vyřazené vozidlo je možné vrátit do provozu pouze s platným povinným ručení a osvědčením o technické způsobilosti vozidla vydaného STK a SME.
Trvale vyřazená vozidla se od 1. ledna 2015 považují za zaniklá a není možné je vrátit do provozu.
Majitelé veteránů musí nově hlásit místo uložení a z provozu je mohou vyřadit na neomezenou dobu. Každých 12 měsíců však musí oznámit registračnímu úřadu místo, kde se vozidlo nachází, a účel jeho stávajícího využití.
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Podobné články
Aby bylo pojištění k něčemu, musíte se o něj starat. Za prvé všechny smlouvy mějte uloženy na jednom místě a pro každou mějte zvláštní složku, do níž budete vkládat s ní související dokumenty. Za druhé u smluv kontrolujte datum sjednání, pojistné hodnoty i rozsah krytí a dbejte na jejich průběžnou aktualizaci.
Celá aktualitaProjížďka luxusním autem je zážitek, na který se jen tak nezapomíná. Pokud patříte mezi jejich obdivovatele, možná vás bude zajímat, na kolik vychází jejich pojištění. Rozhodně se nejedná o levnou záležitost.
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaKoupě nového vozidla je podobně zásadní krok jako koupě vlastní nemovitosti. Také v tomto případě se jedná o dlouhodobé rozhodnutí na mnoho let, které stojí stovky tisíc korun. Je tedy logické, že bychom výběru nového auta měli věnovat více pozornosti než jeden letmý pohled.
Celá aktualitaProvoz auta rozhodně není levnou záležitostí. Na mysli nemáme pouze koupi auta, ale také jeho údržbu, servis, opravy a náklady na pohonné hmoty. Pravdou je, že nejvíce šetří provozní náklady přístup samotného řidiče. Řidič může ovlivnit i spotřebu auta. Existují tipy, díky kterým vaše náklady za pohonné hmoty klesnou. Které to jsou?
Celá aktualitaExistují motoristé, kteří z rozličných důvodů nepoužívají automobil během zimních měsíců. Nemusí jít vždy o sváteční řidiče, kteří se obávají nepříznivého počasí. Zdaleka ne každý auto v zimě potřebuje. Nebo používá jen některá ze svých aut. V takovém případě je důležité auto, případně motorku, na zimu důkladně připravit.
Celá aktualitaVybírat značku, typ a motorovou variantu nového vozu, je ta snadnější a zábavnější část nákupu auta. Důležité je také zvážit osobní nároky na vůz, financování jeho koupě a také pojištění. Co všechno bystě měli vzít v úvahu, před tím, než si vysněný nový vůz koupíte?
Celá aktualitaS nástupem podzimu se blíží také ideální čas na přezutí vašeho auta do zimních pneumatik. Přezout auto můžete buď svépomocí, případně v pneuservisu. Máme pro vás několik tipů, jak vše zvládnout bez chyb a bez zbytečného stresu.
Celá aktualita