Zákonem stanovené limity pojistného plnění nemusí stačit, jak ukazuje například případ tragické nehody polského kamionu a Pendolina na železničním přejezdu ve Studénce. Došlo zde ke škodě na majetku ve výši 160 milionu korun a v případě zdravotní újmy výše škody šplhá až k desítkám milionu korun.
“Studénka naznačila, že limitní problémy mohou nastat i z jedné pojistné události, a to jak u majetkových škod, tak u újem na zdraví. Rozdíl mezi tím, co poškozenému vyplatí pojišťovna, a skutečnou výší škody, jde k tíži viníka nehody, který ho pak musí uhradit z vlastní kapsy. V každém případě vývoj v této oblasti sledujeme a v reakci na Studénku připravujeme nadstavbový produkt k povinnému ručení s dodatečným krytím,” upozorňuje Jaroslav Besperát, předseda představenstva České podnikatelské pojišťovny a dodává, že podobné případy, kdy výše škody překročí hranici několika desítek milionu korun, přibývá.
Mnoho řidičů si navíc neuvědomuje, že pojišťovna zaplatí škodu pouze do výše sjednaného limitu. Je-li škoda vyšší, zbývající část půjde z kapsy viníka. Při výběru povinného ručení je proto více než rozumné zvážit volbu vyššího limitu plnění a to s ohledem na četnost a způsob jízdy. Vyšší limity plnění by měly být samozřejmostí u řidičů, kteří za volant usedají téměř každý den.
Pojišťovny zpravidla nabízí více variant povinného ručení s různě vysokými limity pojistného plnění od 35 milionu korun výše. V současnosti nabízí nejvyšší limity plnění DIRECT pojišťovna (250 milionu korun za újmu na zdraví a životě a 250 milionu korun na majetkové škody) a Allianz pojišťovna (200 milionu korun za újmu na zdraví a životě a 200 milionu korun na majetkové škody).
Povinné ručení je každým rokem dražší. Hlavním důvodem je nový občanský zákoník, který přinesl výrazně vyšší náhrady za pojistná plnění a to zejména v případě újem na zdraví. Pojišťovny vyplácí i několikamilionové částky, což dříve nebývalo. Pojišťovny tak musely zvýšené náklady korigovat zvýšením pojistného u povinného ručení. Pokud by tak neučinily, nebyly by schopné dostát svým závazkům. I přesto jsou ceny povinného ručení v České republice stále nižší oproti vyspělým evropským zemím.
Vyplácené vyšší náhrady za újmy na zdraví i majetkových škod nejsou jedinou příčinou. Za dražším povinným ručením stojí také povinné odvody hasičům, tři procenta odváděné do Fondu zábrany škod a tak zrušení příspěvku nepojištěných řidičů do garančního fondu České kanceláře pojistitelů, který musejí nahradit příspěvky pojišťoven.
Podle odborníků ze světa pojišťovnictví ceny povinného ručení i nadále porostou v příštích letech, půjde ale o pozvolné nikoliv skokové tempo. Za to může tvrdé konkurenční prostředí a boj o nové klienty, který brání pojišťovnám zvednout ceny příliš vysoko.
Pojišťovny každopádně nezvyšují pojistné celoplošně. “V České podnikatelské pojišťovně k otázce ceny přistupujeme velmi diferencovaně, v závislosti na rizikových segmentačních kritériích a zejména podle toho, jak klient bezpečně jezdí. Pro detailnější segmentaci řidičů a určení výše pojistného zohledňujeme řadu tzv. segmentačních kritérií. Na západ od našich hranic existují až desítky těchto kritérií, které pomohou optimalizovat cenu pro koncové klienty,” říká také Jaroslav Besperát.
Podobné články
Aby bylo pojištění k něčemu, musíte se o něj starat. Za prvé všechny smlouvy mějte uloženy na jednom místě a pro každou mějte zvláštní složku, do níž budete vkládat s ní související dokumenty. Za druhé u smluv kontrolujte datum sjednání, pojistné hodnoty i rozsah krytí a dbejte na jejich průběžnou aktualizaci.
Celá aktualitaProjížďka luxusním autem je zážitek, na který se jen tak nezapomíná. Pokud patříte mezi jejich obdivovatele, možná vás bude zajímat, na kolik vychází jejich pojištění. Rozhodně se nejedná o levnou záležitost.
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaKoupě nového vozidla je podobně zásadní krok jako koupě vlastní nemovitosti. Také v tomto případě se jedná o dlouhodobé rozhodnutí na mnoho let, které stojí stovky tisíc korun. Je tedy logické, že bychom výběru nového auta měli věnovat více pozornosti než jeden letmý pohled.
Celá aktualitaProvoz auta rozhodně není levnou záležitostí. Na mysli nemáme pouze koupi auta, ale také jeho údržbu, servis, opravy a náklady na pohonné hmoty. Pravdou je, že nejvíce šetří provozní náklady přístup samotného řidiče. Řidič může ovlivnit i spotřebu auta. Existují tipy, díky kterým vaše náklady za pohonné hmoty klesnou. Které to jsou?
Celá aktualitaExistují motoristé, kteří z rozličných důvodů nepoužívají automobil během zimních měsíců. Nemusí jít vždy o sváteční řidiče, kteří se obávají nepříznivého počasí. Zdaleka ne každý auto v zimě potřebuje. Nebo používá jen některá ze svých aut. V takovém případě je důležité auto, případně motorku, na zimu důkladně připravit.
Celá aktualitaVybírat značku, typ a motorovou variantu nového vozu, je ta snadnější a zábavnější část nákupu auta. Důležité je také zvážit osobní nároky na vůz, financování jeho koupě a také pojištění. Co všechno bystě měli vzít v úvahu, před tím, než si vysněný nový vůz koupíte?
Celá aktualitaS nástupem podzimu se blíží také ideální čas na přezutí vašeho auta do zimních pneumatik. Přezout auto můžete buď svépomocí, případně v pneuservisu. Máme pro vás několik tipů, jak vše zvládnout bez chyb a bez zbytečného stresu.
Celá aktualita