V zimních měsících se teploty běžně pohybují kolem nuly, někdy i hodně pod. Ve vyšších polohách často sněží, v nižších zase padá sníh s mrznoucím deštěm nebo prostě jen prší. Na silnicích je potřeba počítat se sněhovou břeckou, sněhem i ledem. To, že ráno do práce pojedete po čisté a suché silnici neznamená, že tomu tak bude i při jízdě zpět.
V zimě se počasí mění doslova z minuty na minutu. Zatímco v jednu chvíli svítí sluníčko, o moment později silně fouká, sněží a z nebe padají hotové trakaře. Vás a váš vůz může také ohrozit padající zmrzlý sníh, led či rampouchy. Stačí špatně zaparkovat. Vždy je dobré být připraven na každou situaci, která vás v zimě může potkat za volantem i mimo něj.
Letošní zima už je dávno ve své polovině, přesto neuškodí zopakovat si správnou přípravu vozidla na typické zimní podmínky. Samozřejmostí je dobrý technický stav, používání kapalin vhodných pro mrazivé zimní období, kvalitní zimní pneumatiky a povinná výbava doplněná o takové ty “drobnosti”, které oceníte právě v zimě. Jedná se zejména o škrabku na okna (ideální jsou ty s rukavičkou a kožíškem, aby vás nezábly ruce), smetáček a padnoucí sněhové řetězy. Slovo padnoucí je třeba zdůraznit, protože existují různé velikosti.
Součástí dobré přípravy je také pořádné pojištění. Povinné ručení je samozřejmost, zapomínat bychom ale neměli také na havarijní pojištění. Podívejme se na pár příkladů ze života. Představte si například situaci, kdy dostanete smyk na zledovatělé silnici a skončíte v příkopě. Z auta vylezete bez újmy na zdraví, bez pomoci asistenční služby a drobné opravy v servisu se ale neobejdete. Dokážete si také představit, jaké škody umí napáchat masa těžkého sněhu či zmrzlý rampouch spadlý ze střechy na auto? Zvlášť, když to vezme i s celým stromem. To vše jsou situace, na které se povinné ručení nevztahuje. Havarijní pojištění však ano.
Bohužel to na českých silnicích není neobvyklý jev. Stále tu máme motoristy, kteří si myslí, že zimní pneumatiky jsou zbytečný povyk. Vždyť jezdí pouze po městě a zasněžené hory vidí nejvýše v televizi. Pravdou je, že v nižších polohách začíná být sníh a náledí téměř zázračným jevem, to však neznamená, že nemůže nečekaně nachumelit, mrznout apod. Vždy je lepší mít přezuto na zimní pneumatiky, a pokud tomu tak není, nejezdit autem raději vůbec.
Sněhová čepice na střeše auta na první pohled působí romanticky, jedná se však o poměrně nebezpečnou věc. Proto český zákon ukládá řidičům povinnost očistit celé auto od sněhu a ledu před každou jízdou.
Dle českého zákona řidič nesmí:
i) řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran,
j) řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Co to znamená v praxi? Každý řidič je povinen z vozu odstranit vše, co by mu mohl bránit nebo omezit výhled do všech směrů. Platí to také pro kusy sněhu a ledu. Očistit pouze přední sklo a čekat, až zbytek opadá za jízdy znamená porušení zákona.
„Většina řidičů se naučila správně očistit své vozidlo od sněhu či námrazy a vyjíždí připraveni. Stále však někteří motoristé pro očištění vozu používají jen stěrače, což v zimních podmínkách nezaručuje dostatečný výhled a ohrožuje to ostatní na silnici,“ řekl Tomáš Neřold z BESIP ministerstva dopravy.
Dobrou motivací je hrozba finanční pokuty. Od roku 2016 platí novela zakazující jízdu se zamrzlými okny a střechou opatřenou slušivou sněhovou čepicí. Oboje totiž narušuje bezpečnou jízdu. V Česku vám za takovou jízdu může policejní hlídka udělit pokutu až do výše 2 000 korun, ve správním řízení až 2 500 korun. Pokud se vám to zdá jako směšná částka, tak si dávejte větší pozor v Rakousku, kde za stejné přestupek hrozí pokuta až 5 000 eur. A to už je citelnější částka. Přísnější Rakušané vám vedle oken zkontrolují i to, zda máte očištěná zrcátka, světlomety i registrační značku. Levnější jsou dokonce i Švýcaři, kde za neočištěný vozidlo hrozí pokuta 200 franků (cca 4 500 korun).
Sněhové řetězy by měly patřit do povinné výbavy každého motoristy, který tu a tam vyrazí do vyšších poloh a tím myslíme i českého hory, které umí být v zimě pořádně záludné. Nenechte se zmást tím, že naše hory jsou považovány za neškodné kopečky oproti Tatrám či Alpám. Důležité je vybrat si řetězy tak, aby dobře padly na vaše kola.
Nejspolehlivější jsou kovové řetězy, které obepínají celé kolo a umožňují tak záběr po celém obvodu. Textilní řetězy se používají také. Jsou komfortnější, ale do hlubokého sněhu se příliš nehodí. Navíc vydrží mnohem méně než klasické kovové řetězy. V nouzi lze použít tekuté řetězy ve spreji, které se nastříkají na kola. Vydrží ale jen pár stovek metrů. Což je ale mnohdy lepší než nic.
Pozor byste si měli také dávat na pravidla používání. Bez řetězu nesmíte vjet do míst označených dopravní značkou C 5a - modrý terč se symbolem kola s řetězy uprostřed. Vyhláška ministerstva dopravy například určuje maximální povolenou rychlost s nasazenými sněhovými řetězy. Znáte odpověď na tuto otázku? Poradíme vám. Je to 50 km/h. Úplně zakázáno je používání hrotů, které ničí silnice.
Podobné články
V České republice platí povinnost užívání zimních pneumatik od 1. listopadu až do 31. března, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo lze tyto jevy očekávat. Vzhledem k vývoji počasí lze výměnu pneumatik zejména v nižších výškách o pár dní posunout, zapomenout byste na ni ale neměli.
Celá aktualitaPřed domem vám přistálo krásné nové auto. Je tedy jenom logické a správné, že kromě povinného ručení řešíte sjednání havarijní pojistky. Vás a vaše auto ochrání před nepříjemnými finančními důsledky nehod, krádeže či poškození přírodními živly. Vybrat si a udržet dobré pojištění není snadné, a proto vám poradíme, jak na to.
Celá aktualitaPojištění proti pokutám je mezi řidiči poměrně žádaný produkt. Ono nemuset platit pokutu, když už na ni dojde, není přece špatná věc. Pokud se však případ dostane ke správnímu soudu, může být právě toto pojištění příčinou vyšší sankce. Nejvyšší správní soud totiž pojištění proti pokutám nevidí vůbec rád. Vnímá jej jako je vědomé pohrdání pravidly silničního provozu.
Celá aktualitaPovinná výbava je předmětem kritiky už nějaký ten pátek. Hlavním důvodem je povinnost vozit náhradní žárovky a pojistky. Většina motoristů je nejen nezvládne sama vyměnit, ale u nových vozidel to ani bez zásahu servisu není možné. Ministerstvo kritiky konečně uznalo oprávněnost připomínek a od 1. října by měla povinná výbava doznat velkých změn
Celá aktualita