Jakmile venkovní teploty dlouhodobě klesnou pod sedm stupňů, je používání zimních pneumatik jednoznačně bezpečnější. Důvodem je odlišný materiál i stavba, díky čemuž se daleko lépe přizpůsobí nepříznivým podmínkám a nízkým teplotám než letní pneumatiky.
Česká legislativa nařizuje používání zimních pneu, které mají označení M+S, M.S., M/S nebo MS. Písmena M a S znamenají “Mud and Snow” (Bláto a sníh). Nejkvalitnější pneumatiky jsou navíc označeny alpským symbolem v podobě sněhové vločky uvnitř hory s třemi vrcholkami.
Oproti letním pneumatikám maji zimní rozdílnou směs a drážkování, aby zajistili lepší přilnavost k vozovce. Směs v zimních pneumatikám je přizpůsobená chladným teplotám a při mrazech netvrdne. Pneumatiky jsou měkčí, protože obsahují tzv. siliku, která zvyšuje přilnavost na sněhu a ledu. Pro lepší odvod vody někteří výrobci do směsi přidávají přírodní oleje. Zimní pneu mají také výraznější vzorek a husté prořezání dezénových bloků za účelem lepšího záběru na sněhu. Hlubší drážky lépe odvádí sněhovou břečku a vodu.
V našich končinách platí, že hloubka dezénu musí být nejméně 4 mm u osobních vozidel a 6 mm u nákladních vozidel. Pneumatiky by neměly být starší než 4 roky a v ideálním případě by se měla měnit celá sada. V žádném případě nelze mít na jedné nápravě zimní a na druhé letní pneu. Před výměnou je vhodné pneumatiky zkontrolovat, aby neměly žádné trhliny, boule či deformace, které by ovlivnily jízdní vlastnosti vozidla.
Někteří lidé situaci kolem výměny pneumatiky řeší pomocí tzv. celoročních pneu. Nejsou to špatné pneu, ale hodí se spíše do příznivějších podmínek v jižních zemích, nikoliv u nás, kde jsou teploty mezi létem a zimou daleko výraznější. Všeobecně ale nejsou celoroční pneumatiky doporučované, protože nemají ideální vlastnosti ani pro jedno z ročních období.
Jezdíte-li autem po celý rok na našich silnicích, měla by být výměna pneu za zimní každoroční samozřejmostí. Díky tomu vás podmínky v zahraniční nemusí zajímat. Přesto je dobré vědět, jaká pravidla platí v zahraničí, až pojedete například do Alp za lyžováním.
Slovensko - podobně jako u nás závisí na klimatických podmínkách, není ale dané datum, pokuta 60 EUR
Rakousko - zimní pneu jsou povinné od 1. listopadu do 15. dubna opět dle klimatických podmínek, pokuta 60 EUR (v případě blokace komunikace až 5000 EUR)
Polsko - pouze doporučení
Německo - platí stejné podmínky jako na Slovensku, pokuta 80 EUR
Francie - stejně jako na Slovensku a Německu, pokuta 135 EUR
Itálie - povinnost od 1. listopadu do 15. dubna. v oblasti Val d´Aosta již od 15. října do 15. dubna, pokuta 85 až 338 EUR.
Švýcarsko - pouze doporučení, v případě nehody ale hrozí vysoká pokuta
Podobné články
Vzhledem k mizernějším povětrnostním podmínkám je v zimě jízda autem mnohem náročnější a nebezpečnější než po celý zbytek roku. V potaz bychom měli brát nejen nízké teploty, ale také sníh a led na vozovkách. To však zdaleka není vše, na co bychom měli my řidiči v zimě myslet.
Celá aktualitaPřed domem vám přistálo krásné nové auto. Je tedy jenom logické a správné, že kromě povinného ručení řešíte sjednání havarijní pojistky. Vás a vaše auto ochrání před nepříjemnými finančními důsledky nehod, krádeže či poškození přírodními živly. Vybrat si a udržet dobré pojištění není snadné, a proto vám poradíme, jak na to.
Celá aktualitaPojištění proti pokutám je mezi řidiči poměrně žádaný produkt. Ono nemuset platit pokutu, když už na ni dojde, není přece špatná věc. Pokud se však případ dostane ke správnímu soudu, může být právě toto pojištění příčinou vyšší sankce. Nejvyšší správní soud totiž pojištění proti pokutám nevidí vůbec rád. Vnímá jej jako je vědomé pohrdání pravidly silničního provozu.
Celá aktualitaPovinná výbava je předmětem kritiky už nějaký ten pátek. Hlavním důvodem je povinnost vozit náhradní žárovky a pojistky. Většina motoristů je nejen nezvládne sama vyměnit, ale u nových vozidel to ani bez zásahu servisu není možné. Ministerstvo kritiky konečně uznalo oprávněnost připomínek a od 1. října by měla povinná výbava doznat velkých změn
Celá aktualita