Zimní pneumatiky bychom rozhodně neměli podceňovat ani tehdy, žijeme-li mimo vyšší nadmořské výšky. Velké množství řidičů se totiž domnívá, že zimní pneumatiky jsou potřebné pouze ve vysokých horách.
Zimní pneumatiky však nemají lepší vlastnosti pouze při jízdě na sněhu nebo na ledu. Díky měkčí směsi, jejíž vlastnosti jsou nejlepší při teplotách pod 7 °C, zimní pneumatiky na silnici sedí mnohem lépe. Neprotáčí se, nepodkluzují a a brzdí mnohem lépe než nejlepší letní pneumatiky. Letní gumy totiž ztrácí svou účinnost právě kolem této teploty, při níž dochází k přirozenému tuhnutí jejich směsi.
Víte, co nařizuje legislativa?
Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky:
„v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:
se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,
nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.“
Na letních pneumatikách během zimy riskujete opravdu hodně. Na mysli nemáme pouze finanční pokutu, ale především bezpečnost vaší i celé posádky včetně okolního provozu. S letními pneumatikami nemusíte dostatečně rychle zabrzdit či jinak zareagovat a dopravní nehoda je na světě. Kromě toho, že můžete zavinit vážné škody na majetku i na zdraví, se vystavujete riziku, že způsobené škody budete muset zaplatit ze svého. Pojišťovna má právo odmítnout pojistné plnění nebo jej požadovat zpět, pokud na vznik dopravní události měly vliv nepřezuté nebo sjeté pneumatiky.
Pokud na letních pneumatikách vyrazíte na pozemní komunikace za nepříznivých povětrnostních podmínek, hrozí vám finanční pokuta až 2 000 korun v blokovém řízení. V případě, že byste pokračující jízdou mohli ohrozit bezpečnost a plynulost silničního provozu, má policie právo zakázat Vám další jízdu.
Pravidlo 4x4 se vztahuje pouze na zimní pneumatiky a znamená:
4 stejné pneumatiky - na vozidle by měly být namontovány 4 stejné zimní pneumatiky. Někteří řidiči nechávají dát zimní pneumatiky pouze na přední nápravu. Vozidlo se tak může snadno dostat do smyku.
4 zimní sezóny - zimní pneumatiky stárnou rychleji než letní kvůli používání více druhů olejů a silic. Jedna sada by se proto neměla používat déle než 4 roky po sobě.
4 milimetry - zákonem daná minimální hloubka dezénu pro zimní pneumatiky činí 4 milimetry.
4 měsíce v roce - zimní pneumatiky se uplatní nejen při jízdě na sněhu a ledu, ale také při nízkých teplotách pod 7 °C.
Podobné články
Od letošního dubna se čeští motoristé nemohou vymlouvat na to, že zapomněli na datum vypršení platnosti STK. Od začátku dubna registr vozidel řidičům zasílá upozornění na končící STK a prostřednictvím zprávy do datové schránky dva měsíce před.
Celá aktualitaPrvní čtvrtletí máme za sebou a můžeme zhodnotit nové trendy v oblasti pojištění vozidel. Nejedná se pouze o zdražení povinného ručení, pojišťovny více využívají moderní technologie. Například takové vyřízení pojistné události by mohlo probíhat mnohem rychleji.
Celá aktualitaJeště nedávno komplexní pojištění vozidel představovalo povinné ručení společně s havarijním pojištěním. To pomalu přestává platit. Povinné ručení se mění a zahrnuje stále více služeb, které původně spadaly pod havarijní pojištění. Je možné už dnes havarijní pojištění nahradit rozšířením povinného ručení?
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaKaždý podzim pojišťovny evidují vyšší počet pojistných událostí způsobených srážek se zvířaty. Důvodem jsou kratší dny a horší viditelnost. Na silnicích se v těchto dnech pohybuje stále více zvířat. Zejména v brzkých ranních hodinách a navečer by řidiči měli dávat větší pozor. Nejnebezpečnější jsou velká zvířata jako například divočáci.
Celá aktualitaRiziko krádeže auta není zanedbatelné a určitě se vyplatí mít vedle povinného ručení sjednané dobré havarijní pojištění, které případnou krádež pokryje po finanční stránce. Pokud však chcete snížit riziko, že vám auto ukradnou, využijte některý z mnoha systémů chránících vozidlo před nenechavýma rukama zlodějů. Ne každý systém však zloděje dokáže odradit.
Celá aktualitaHavarijní pojištění je obvyklé u nových a dražších vozidel. Je to logické. Havarijní pojištění je sice praktické a vyplatí se, když dojde k problému. Je však také relativně drahé, a proto je mnozí řidiči příliš neřeší. Na cestách po zahraničí bychom se však měli chránit lépe. Hodit se může krátkodobé havarijní pojištění.
Celá aktualitaVětšina motoristů má o pojištění vozidel alespoň základní povědomí. Zákonem dané je povinné ručení a dobrovolné je havarijní pojištění. K tomu si řidiči mohou sjednat řadu připojištění. Méně už je známé pojištění GAP. Možná proto, že je primárně určeno pro nová vozidla.
Celá aktualita