Na první pohled by se mohlo zdát, že asistenční služby jsou nejvíce vytížené z důvodu dopravních nehod. Realita je však jiná. Až v 80 procentech se jedná o poruchy a dopravní nehody tvoří něco málo kolem 20 procent všech dotazů. Zbylých procenta zahrnují vandalismus a krádeže.
Pojišťovna Wüstenrot uvádí, že poruchy tvoří 63 procent všech hlášení a Česká podnikatelská pojišťovna hlásí dokonce 80 procent. „Až v osmdesáti procentech případů totiž volají naši řidiči ze zahraničí asistenční službu právě kvůli poruše svého vozidla. Nejčastějším problémem, kvůli kterému řidiči volají pomoc asistenční služby, bývá porucha motoru, defekt pneumatiky a potíže se spojkou či řazením,“ potvrzuje tuto informaci Miloš Velíšek, ředitel úseku pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny.
Povinné ručení je zákonné odpovědnostní pojištění vztahující se na škody způsobené majitelem vozidla. Havarijní pojištění je dobrovolné a kryje škody vzniklé v důsledku havárie, živelné události, vandalismu či krádeže. Tolik k vysvětlení základních typů pojištění vozidel. Rozsah asistenčních služeb je totožný.
„Při sjednání povinného ručení či havarijního pojištění pro osobní vozidlo získává motorista jako součást pojištění zdarma asistenční služby. Zatímco u povinného ručení jsou tyto služby poskytovány v případě havárie a živelní události, při uzavření havarijního pojištění je to i v případě poruchy, vandalismu a krádeže či pokusu o krádež. Navíc si lze sjednat i asistenční služby rozšířené na poruchy způsobené pochybením řidiče. Asistenční služby se poskytují nejen řidiči vozidla, ale i osobám, které v době pojistné události cestují v autě,“ říká Petr Hájek z pojišťovny Wüstenrot.
Zástupci pojišťoven upozorňují na fakt, že velké procento řidičů se za hranice vydává i bez sjednaného havarijního pojištění. Při poruše, dopravní nehodě či krádeži jsou pak bezradní a veškeré náklady nesou na svých bedrech. Přitom havarijní pojištění je možné sjednat i na kratší dobu. Rozsah asistenčních služeb je přirozeně omezený, a proto se nezapomeňte zeptat, na co konkrétně se vztahuje. Sjednat si totiž můžete i rozšířené asistenční služby.
Typickým příkladem je příběh pana Petra. V loňském roce se mu při cestě po německé dálnici porouchala olejová pumpa a musel auto odstavit. Odtahová služba byla na místě velmi rychle, vozidlo odtáhla na bezpečné místo a provedla diagnostiku. Na základě výsledku bylo vozidlo odtaženo zpět do České republiky. Kdyby pan Petr neměl uzavřené havarijní pojištění, musel by ze své kapsy uhradit 20 000 korun.
Pokud patříte mezi Čechy, kteří jezdí na dovolenou vlastním autem, nezapomeňte na důkladnou přípravu. Nejedná se přitom pouze o znalost dopravních pravidel a povinností v konkrétních zemích, ale především o technický stav auta. Pokud toho nejste schopni sami, nechte vozidlo důkladně zkontrolovat v servise. Tímto způsobem snížíte pravděpodobnost vzniku poruchy na minimum.
„Řidiči by měli před cestou věnovat větší pozornost komplexní kontrole auta. A při cestě samotné by měli z hlediska bezpečnosti dbát na pravidelný odpočinek a dělat přestávky. Výrazně tím sníží riziko potenciální nehody,“ radí motoristům Petr Hájek.
Mnohem jistěji se Vám také pojede, bude-li vaše auto i posádka kvalitní pojištěné. Povinné ručení je základ. Nemáte-li havarijní pojištění, sjednejte se jej alespoň po dobu dovolené. Posádka by zase měla mít uzavřené cestovní pojištění, které minimalizuje možná rizika spojená s náklady za léčbu.
Podobné články
Od letošního dubna se čeští motoristé nemohou vymlouvat na to, že zapomněli na datum vypršení platnosti STK. Od začátku dubna registr vozidel řidičům zasílá upozornění na končící STK a prostřednictvím zprávy do datové schránky dva měsíce před.
Celá aktualitaPrvní čtvrtletí máme za sebou a můžeme zhodnotit nové trendy v oblasti pojištění vozidel. Nejedná se pouze o zdražení povinného ručení, pojišťovny více využívají moderní technologie. Například takové vyřízení pojistné události by mohlo probíhat mnohem rychleji.
Celá aktualitaJeště nedávno komplexní pojištění vozidel představovalo povinné ručení společně s havarijním pojištěním. To pomalu přestává platit. Povinné ručení se mění a zahrnuje stále více služeb, které původně spadaly pod havarijní pojištění. Je možné už dnes havarijní pojištění nahradit rozšířením povinného ručení?
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaOd 1. listopadu do 31. března platí v České republice zákonná povinnost přezutí vozidla na zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze výskyt sněhu a ledu v průběhu jízdy předpokládat s ohledem na aktuální povětrnostní podmínky. Používání zimních pneumatik v zimě má své oprávnění. Jsou mnohem lépe přizpůsobené zimním podmínkám a jízda je výrazně bezpečnější. Jak jste na tom vy? Už máte přezuto?
Celá aktualitaKaždý podzim pojišťovny evidují vyšší počet pojistných událostí způsobených srážek se zvířaty. Důvodem jsou kratší dny a horší viditelnost. Na silnicích se v těchto dnech pohybuje stále více zvířat. Zejména v brzkých ranních hodinách a navečer by řidiči měli dávat větší pozor. Nejnebezpečnější jsou velká zvířata jako například divočáci.
Celá aktualitaRiziko krádeže auta není zanedbatelné a určitě se vyplatí mít vedle povinného ručení sjednané dobré havarijní pojištění, které případnou krádež pokryje po finanční stránce. Pokud však chcete snížit riziko, že vám auto ukradnou, využijte některý z mnoha systémů chránících vozidlo před nenechavýma rukama zlodějů. Ne každý systém však zloděje dokáže odradit.
Celá aktualitaHavarijní pojištění je obvyklé u nových a dražších vozidel. Je to logické. Havarijní pojištění je sice praktické a vyplatí se, když dojde k problému. Je však také relativně drahé, a proto je mnozí řidiči příliš neřeší. Na cestách po zahraničí bychom se však měli chránit lépe. Hodit se může krátkodobé havarijní pojištění.
Celá aktualita