Některé typy pojištění zahrnují spoluúčast ze strany pojištěného. Přitom platí, že čím vyšší spoluúčast si zvolí, tím méně zaplatí na pojistném. Co se však při sjednávání pojištění může zdát jako výhoda, se při řešení pojistné události může ukázat jako značná nevýhoda.
Jak je patrné, spoluúčast je tak trochu chytrým tahem ze strany pojišťovny. Pojištění ji “neobtěžují” s hlášením drobných událostí a častěji řeší spíše zásadnější škody. Každý vlastník vozidla, který se pro havarijní pojištění rozhodne, by se tak měl nad výší spoluúčasti důkladně zamyslet.
Opravy drobných škod stojí také peníze a v případě dražších vozidel nejde zrovna o nízké částky. Před uzavřením pojištění by si měl pojištění uvědomit, jakou hodnotu pro něho vozidlo má. Drobné nehody se stávají mnohem častěji a peníze utracené za opravy škrábanců se pomalu nasčítají.
Například pan Petr z Prahy nechal své vozidlo přes noc na veřejném parkovišti. Ráno zjistil, že jeho vozidlo zaujalo nenechavé ruce zlodějů. U krádeže je však pravděpodobně někdo vyrušili a zloději od rozdělané "práce" utekli. Vozidlo se jim sice ukrást nepodařilo, ale mělo poničené zámky, odpojenou řadicí páku a vypáčenou spínací skříňku. Způsobená škoda však nebyla vyšší než spoluúčast a panu Petrovi tak nezbylo nic jiného, než opravu uhradit ze svého. A to i přesto, že si řádně zaplatil havarijní pojištění.
Stanovit spoluúčast byste měli s ohledem na hodnotu vozidla. Například u garážovaného vozidla hrozí riziko krádeže a škrábacnů způsobených ostatními parkujícími méně. Zde je možné uvažovat o vyšší spoluúčasti. V opačném případě je někdy lepší zaplatit vyšší pojistného a mít uhrazené vše včetně podobných drobností.
Vozidla se kradou a ne zrovna málo. Máte-li vozidlo značky Škoda, Volkswagen a Audi pak vám krádež v České republice hrozí nejvíce. Mnohem bezstarostněji se mohou cítit majitelé japonských značek Suzuki, Mazda a Honda.
Kradou se především starší vozidla a to na náhradní díly. “Z celkového počtu odcizených aut připadá 52 procent na auta ve věku 5 až 8 let, 22 procent krádeží se týká vozidel ve věku 10 až 15 let, naopak vozy do 4 let se na celkovém počtu loni podílely „jen“ z 13 procent. Zájem zlodějů míří již několik let na starší vozy, a to zejména kvůli náhradním dílům. Na ty jsou kradená auta v drtivé většině případů téměř okamžitě rozmontována a díly jsou dále rozprodávány,“ vysvětluje Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny.
Mnohé pojišťovny se právě z těchto důvodu nabízí havarijní pojištění určené starším vozidlům. Jejich majitelé získají kvalitní pojistnou ochranu za rozumnou cenu. Například v případě České pojišťovny je toto havarijní pojištění určené pro vozidla starší šesti let a kryje škody způsobené nejen krádeží, ale také vandalismem, havárií a samozřejmě živelným událostmi.
Podobné články
Od letošního dubna se čeští motoristé nemohou vymlouvat na to, že zapomněli na datum vypršení platnosti STK. Od začátku dubna registr vozidel řidičům zasílá upozornění na končící STK a prostřednictvím zprávy do datové schránky dva měsíce před.
Celá aktualitaPrvní čtvrtletí máme za sebou a můžeme zhodnotit nové trendy v oblasti pojištění vozidel. Nejedná se pouze o zdražení povinného ručení, pojišťovny více využívají moderní technologie. Například takové vyřízení pojistné události by mohlo probíhat mnohem rychleji.
Celá aktualitaJeště nedávno komplexní pojištění vozidel představovalo povinné ručení společně s havarijním pojištěním. To pomalu přestává platit. Povinné ručení se mění a zahrnuje stále více služeb, které původně spadaly pod havarijní pojištění. Je možné už dnes havarijní pojištění nahradit rozšířením povinného ručení?
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaOd 1. listopadu do 31. března platí v České republice zákonná povinnost přezutí vozidla na zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze výskyt sněhu a ledu v průběhu jízdy předpokládat s ohledem na aktuální povětrnostní podmínky. Používání zimních pneumatik v zimě má své oprávnění. Jsou mnohem lépe přizpůsobené zimním podmínkám a jízda je výrazně bezpečnější. Jak jste na tom vy? Už máte přezuto?
Celá aktualitaKaždý podzim pojišťovny evidují vyšší počet pojistných událostí způsobených srážek se zvířaty. Důvodem jsou kratší dny a horší viditelnost. Na silnicích se v těchto dnech pohybuje stále více zvířat. Zejména v brzkých ranních hodinách a navečer by řidiči měli dávat větší pozor. Nejnebezpečnější jsou velká zvířata jako například divočáci.
Celá aktualitaRiziko krádeže auta není zanedbatelné a určitě se vyplatí mít vedle povinného ručení sjednané dobré havarijní pojištění, které případnou krádež pokryje po finanční stránce. Pokud však chcete snížit riziko, že vám auto ukradnou, využijte některý z mnoha systémů chránících vozidlo před nenechavýma rukama zlodějů. Ne každý systém však zloděje dokáže odradit.
Celá aktualitaHavarijní pojištění je obvyklé u nových a dražších vozidel. Je to logické. Havarijní pojištění je sice praktické a vyplatí se, když dojde k problému. Je však také relativně drahé, a proto je mnozí řidiči příliš neřeší. Na cestách po zahraničí bychom se však měli chránit lépe. Hodit se může krátkodobé havarijní pojištění.
Celá aktualita