Tým silniční bezpečnosti uvádí, že v loňském roce ujel od způsobené nehody viník v případě každé šesté nehody. Poškozenému zůstaly starosti na místě spojené s řešením události. V desítkách případů přitom nejde pouze o poškozené plechy, ale také o škody na zdraví. Nemluvě o tom, že se svým nárokem na úhradu vzniklé škody se poškozený nemůže obrátit na pojišťovnu viníka a veškeré náklady tak zůstávají na jeho bedrech.
Pokud se vám přihodí nehoda a po viníkovi se slehne zem, neházejte hned flintu do žita. Nejčastěji se jedná o škody způsobené při parkování. Výjimkou však nejsou nehody, kdy vás nabourá jiný řidič a ujede, aniž by se zajímal o následky svého chování. V případě, že máte uzavřené havarijní pojištění, můžete náhradu škody uplatňovat zde. Pokud nikoliv, poradíme vám, kdy se vyplatí situaci řešit a kdy nikoliv.
Pojišťovny zmiňují, že nejčastěji jsou hlášené škody způsobené při parkování a na veřejných parkovištích a vysoký podíl náleží škodám v podobě rozbitého čelního skla odlétnutým kamínkem. Vzhledem k tomu, že zpravidla není možné určit viníka, patří tyto škody do kategorie “způsobeno neznámým pachatelem”. Samotný viník často ani netuší, že nějakou škodu způsobil. Například pojišťovna UNIQA uvádí, že měsíčně obdrží 900 hlášení o rozbitém předním skle. Zhruba 100 případů je řešené z povinného ručení zjištěného “viníka”. Zbylé případy jsou hrazeny z připojištění skel, které je možné sjednat k povinnému i havarijnímu pojištění.
Právě pojištění skel patří k nejčastěji využívaným typům pojištění. Nezdá se nijak složité, ale i při jeho sjednávání je důležité správně určit pojistný limit. I přední skla jsou totiž různě drahá. Ceny se liší od jednoduchých skel až po speciální skla s vyhříváním a jiným vybavením u luxusních vozidel. Limity se proto pohybují od pár až po několik desítek tisíc korun a výše pojištění se pohybuje od pár set korun ročně. Nejedná se tedy o nijak drahé pojištění a v případě škody za něj budete vděční.
Při škodě způsobené neznámým pachatelem platí stejná pravidla jako v případě každé škody. Policii přivolejte VŽDY, dojde-li ke škodě na zdraví a životě, a v případě majetkové škody vyšší než 100 000 korun. Policii je nutné zavolat také tehdy, došlo-li k poškození majetku dalších subjektů (např. veřejné osvětlení, plot a jiné). Při menší materiální újmě není nutné policii volat vůbec.
Ovšem, pokud je na místě kamerový systém, nebo událost zahlédli svědkové, policii zavolejte také. Na základě kamerových záznamů či očitých svědectvích lze viníka vypátrat a požadovat úhradu škody po jeho pojišťovně. Dle závažnosti činu pachateli navíc hrozí trestní stíhání.
Z povinného ručení lze požadovat úhradu škody pouze v případě, že je známý viník. Pokud viník od nehody ujel a nepodařilo se jej identifikovat, je možné zaplacení škody získat pouze z havarijního pojištění. Poškozený navíc musí uhradit domluvenou spoluúčast a ta se zpravidla pohybuje kolem 5 až 10 tisíci korun. I zde platí, že menší škody majitelé vozidel nehlásí vůbec. Pokud se viníka podaří nakonec odhalit a najít, pojišťovna má právo na něm uplatnit regresní nárok a požadovat vyplacené peníze po viníkovi nehody zpět. Havarijní pojištění má však uzavřeno pouze 20 procent českých řidičů.
Při opravdu závažných škodách má poškozený právo obrátit se na Garanční fond, spravovaný Českou kanceláří pojistitelů (ČKP). Poškození svou situaci s Garančním fondem řeší v případě nehod, při nichž došlo k újmě na zdraví či životě. Garanční fond v takovém případě uhradí odškodné za způsobenou újmu, bolestné a případně ztížené společenské uplatnění, avšak ne tzv. plechové škody neboli škody na majetku (vozidle, vybavení, apod.).
Podobné články
Od letošního dubna se čeští motoristé nemohou vymlouvat na to, že zapomněli na datum vypršení platnosti STK. Od začátku dubna registr vozidel řidičům zasílá upozornění na končící STK a prostřednictvím zprávy do datové schránky dva měsíce před.
Celá aktualitaPrvní čtvrtletí máme za sebou a můžeme zhodnotit nové trendy v oblasti pojištění vozidel. Nejedná se pouze o zdražení povinného ručení, pojišťovny více využívají moderní technologie. Například takové vyřízení pojistné události by mohlo probíhat mnohem rychleji.
Celá aktualitaJeště nedávno komplexní pojištění vozidel představovalo povinné ručení společně s havarijním pojištěním. To pomalu přestává platit. Povinné ručení se mění a zahrnuje stále více služeb, které původně spadaly pod havarijní pojištění. Je možné už dnes havarijní pojištění nahradit rozšířením povinného ručení?
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaOd 1. listopadu do 31. března platí v České republice zákonná povinnost přezutí vozidla na zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze výskyt sněhu a ledu v průběhu jízdy předpokládat s ohledem na aktuální povětrnostní podmínky. Používání zimních pneumatik v zimě má své oprávnění. Jsou mnohem lépe přizpůsobené zimním podmínkám a jízda je výrazně bezpečnější. Jak jste na tom vy? Už máte přezuto?
Celá aktualitaKaždý podzim pojišťovny evidují vyšší počet pojistných událostí způsobených srážek se zvířaty. Důvodem jsou kratší dny a horší viditelnost. Na silnicích se v těchto dnech pohybuje stále více zvířat. Zejména v brzkých ranních hodinách a navečer by řidiči měli dávat větší pozor. Nejnebezpečnější jsou velká zvířata jako například divočáci.
Celá aktualitaRiziko krádeže auta není zanedbatelné a určitě se vyplatí mít vedle povinného ručení sjednané dobré havarijní pojištění, které případnou krádež pokryje po finanční stránce. Pokud však chcete snížit riziko, že vám auto ukradnou, využijte některý z mnoha systémů chránících vozidlo před nenechavýma rukama zlodějů. Ne každý systém však zloděje dokáže odradit.
Celá aktualitaHavarijní pojištění je obvyklé u nových a dražších vozidel. Je to logické. Havarijní pojištění je sice praktické a vyplatí se, když dojde k problému. Je však také relativně drahé, a proto je mnozí řidiči příliš neřeší. Na cestách po zahraničí bychom se však měli chránit lépe. Hodit se může krátkodobé havarijní pojištění.
Celá aktualita