Zavedení mýtného v Německu bude mít dopad hlavně na zahraniční řidiče, kteří německé dálnice využívají jednou za čas. Německo je totiž protkané velmi hustou sítí dálnic, které se jednoduše nelze vyhnout. Za použití dálnic v Německu tak zaplatí doslova každý, který přes Německo pojede. Němcům se díky zavedení mýtného sníží daň z vlastnictví vozidla. Návrh zákona byl na konci prosince schválen německou vládou a nyní jej projednává parlament.
"Zavedení mýtného dopadne i na 100 tisíc Čechů, kteří ročně míří na dovolenou do Německa nebo dále. Zasáhne i další desítky tisíc lidí pracujících v Německu nebo ty, kteří jezdí například na nákupy," říká Oldřich Vaníček, prezident ÚAMK.
Cena dálniční známky nebude jednotná a bude záviset na ekologické třídě vozidla a také jeho výkonu. Nejvíce zaplatí majitelé vozidel s dieselovým motorem. Průměrně se bude cena za roční známku pohybovat do 74 EUR (2 050 korun) a nejvyšší cena bude 130 EUR (3 600 korun).
Roční mýtné se bude počítat za každých započatých sto kubických centimetrů. Ceny budou následující:
To znamená, že například druhá generace Škody Fabie s benzinovým motorem o objemu 1,2 zaplatí 24 EUR. Druhá generace Škody Octavie s dieselovým motorem 1,6 však zaplatí poplatek již 80 EUR.
Nepůjde však o klasické dálniční známky, které jsou vylepené na předním skle vozidla. Motorista uhradí poplatek a poznávací značka vozidla bude zanesená do registračního systému. Dopravní kamery umístěné na dálnicích rozpoznají, zda má vozidlo mýtné uhrazené či nikoliv. Mýtné bude možné zaplatit online přes internet či na čerpacích stanicích.
Evropská unie se zavedením mýtného v Německu nesouhlasila. Evropská komise prohlásila, že návrh německého ministra doprava Alexandra Dobrindta (CSU) je diskriminační. Ten se však domnívá, že návrh zákona pravidla Evropské unie nijak zásadně neporušuje.
Diskriminace podle eurokomisařky pro dopravu Violety Bulcové spočívá v daňovém zvýhodnění domácích řidičů, kteří budou mít po zavedení mýtného nižší daň z vlastnictví vozidla. Violeta Bulcová doslova řekla, že se jedná o “prolomení základních principů Evropské unie, který zakazuje diskriminaci jiných států”.
Evropská komise zároveň kritizuje příliš vysoké ceny u krátkodobého mýtného v případě zahraničních řidičů. "Především řidiči aut s málo výkonnými motory by platili příliš mnoho ve srovnání s celoroční cenou," doplňuje Violeta Bulcová. Na dva měsíce bude známka stát 20 EUR a na deset dnů 10 EUR.
Alexandr Dobrindt s názorem Evropské unie nesouhlasí. "Poplatek za použití infrastruktury je spravedlivý a smysluplný. Je to spravedlivé, protože mnoho našich sousedů dělá totéž. A je to smysluplné, protože každé euro, které poplatek vynese, bude investováno do obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury," uvedl ministr. Roční zisk z mýtného má Německu přinést více než 500 milionů EUR (13,8 miliardy korun).
Ať už cestujete do Německa nebo do jiné evropské země, nezapomeňte si zkontrolovat, že máte platné povinné ručení. Vhodné je také mít sjednané havarijní pojištění, které Vás ochrání před škodami způsobených vlastní vinou, neznámým pachatelem či krádeží. Nabídku havarijního pojištění za výhodných podmínek snadno najdete na stránkách Úspory.cz.
Podobné články
Od letošního dubna se čeští motoristé nemohou vymlouvat na to, že zapomněli na datum vypršení platnosti STK. Od začátku dubna registr vozidel řidičům zasílá upozornění na končící STK a prostřednictvím zprávy do datové schránky dva měsíce před.
Celá aktualitaPrvní čtvrtletí máme za sebou a můžeme zhodnotit nové trendy v oblasti pojištění vozidel. Nejedná se pouze o zdražení povinného ručení, pojišťovny více využívají moderní technologie. Například takové vyřízení pojistné události by mohlo probíhat mnohem rychleji.
Celá aktualitaJeště nedávno komplexní pojištění vozidel představovalo povinné ručení společně s havarijním pojištěním. To pomalu přestává platit. Povinné ručení se mění a zahrnuje stále více služeb, které původně spadaly pod havarijní pojištění. Je možné už dnes havarijní pojištění nahradit rozšířením povinného ručení?
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaOd 1. listopadu do 31. března platí v České republice zákonná povinnost přezutí vozidla na zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze výskyt sněhu a ledu v průběhu jízdy předpokládat s ohledem na aktuální povětrnostní podmínky. Používání zimních pneumatik v zimě má své oprávnění. Jsou mnohem lépe přizpůsobené zimním podmínkám a jízda je výrazně bezpečnější. Jak jste na tom vy? Už máte přezuto?
Celá aktualitaKaždý podzim pojišťovny evidují vyšší počet pojistných událostí způsobených srážek se zvířaty. Důvodem jsou kratší dny a horší viditelnost. Na silnicích se v těchto dnech pohybuje stále více zvířat. Zejména v brzkých ranních hodinách a navečer by řidiči měli dávat větší pozor. Nejnebezpečnější jsou velká zvířata jako například divočáci.
Celá aktualitaRiziko krádeže auta není zanedbatelné a určitě se vyplatí mít vedle povinného ručení sjednané dobré havarijní pojištění, které případnou krádež pokryje po finanční stránce. Pokud však chcete snížit riziko, že vám auto ukradnou, využijte některý z mnoha systémů chránících vozidlo před nenechavýma rukama zlodějů. Ne každý systém však zloděje dokáže odradit.
Celá aktualitaHavarijní pojištění je obvyklé u nových a dražších vozidel. Je to logické. Havarijní pojištění je sice praktické a vyplatí se, když dojde k problému. Je však také relativně drahé, a proto je mnozí řidiči příliš neřeší. Na cestách po zahraničí bychom se však měli chránit lépe. Hodit se může krátkodobé havarijní pojištění.
Celá aktualita