Používání různých typů pneumatik pro zimní a letní období není výmyslem ani rozmarem našich politiků. Je to dáno jejich odlišnými vlastnostmi. Letní pneumatiky při nízkých teplotách tuhnou a hůře přilnou k povrchu vozovky. To znamená, že brzdná dráha je delší a pneumatiky navíc kloužou. Nemluvě o situaci, kdy se na vozovce nachází námraza, led či sníh. V tento moment jsou letní pneumatiky doslova nefunkční.
Povinnost používání zimních pneumatiky stanovuje vyhláška č. 30/2001 Sb. Do vydání této vyhlášky bylo možné používat jakékoliv pneumatiky, jejichž minimální hloubka dezénu činila 1,6 mm.
Výše uvedená vyhláška českým motoristům nařizuje používání zimních pneumatik od 1. listopadu do 31. dubna, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva námrazy, ledu či sněhové pokrývky a teploty klesnou pod 7 °C (tj. teplota, při níž letní pneumatiky začínají tuhnout). V případě, že je vozovka označena dopravními značkami “zimní výbava” (C15a a C15b) jsou zimní pneumatiky v tomto období povinné vždy.
Není pneu jako pneu. Proč jsou zimní pneumatiky v zimě lepší než letní?
Hlavní důvodem, proč zimní pneumatiky používat, je však bezpečnost. Změnou povětrnostních podmínek se riziko nehody zvyšuje až 6krát! Používáním zimních pneumatik je jízda v zimních podmínkách výrazně bezpečnější, chráníte nejen své vozidlo, ale i život svůj a ostatních účastníků silničního provozu.
Zimní pneumatiky nejsou levnou záležitostí a hodně řidičů se rozhodne pro celoroční pneumatiky. Vyřeší tak dvě mouchy jednou ranou, jak se říká. Ušetří za dvě různé sady pneumatik, a ještě se zbaví otravného přezouvání. Reálné zkušenosti však říkají, že se nejedná o dobrý kompromis. S celoročními pneumatikami si opravdu vystačíte po celý rok, ale jen pokud nenarazíte na náledí či sněhové závěje.
Existují dobré důvody, proč máme zvlášť letní a zimní pneumatiky, které jsou designované pro konkrétní období a podmínky. Není jednoduše možné, aby jedna jediná směs fungovala na 100 % při rozdílných teplotách, které v našich podmínkách mohou být.
Pomineme-li hledisko bezpečnosti, může na některé motoristy více zapůsobit finanční hledisko. Mnoho řidičů se hájí tím, že mají uzavřené nejen povinné ručení, ale také drahé havarijní pojištění. Proč by tedy měli ještě utrácet za kvalitní zimní pneumatiky? Pojišťovny by jim přece měla případnou škodu uhradit. Tak jednoduché to opravdu není.
Pojišťovna má právo krátit nebo úplně zamítnout pojistné plnění, pokud pojištěný poruší pojistné podmínky a zákon. Pokud tedy řidič způsobí nehodu s letními pneumatikami, bude mít velký problém. A to zejména tehdy, pokud pojišťovna prokáže příčinnou souvislost mezi vznikem nehody a letními pneumatikami. V takovém případě řidiči nevyplatí ani korunu, a navíc bude povinen způsobenou škodu uhradit ze své kapsy.
Neriskujete zbytečně zdraví a životy a nezapomeňte své auto přezout na kvalitní zimní pneumatiky, pokud jste tak již neučinili. Vždyť tato povinnost platí již 14 dní! Zároveň s tím, mějte na paměti naše tipy pro bezpečnější jízdu.
Podobné články
Od letošního dubna se čeští motoristé nemohou vymlouvat na to, že zapomněli na datum vypršení platnosti STK. Od začátku dubna registr vozidel řidičům zasílá upozornění na končící STK a prostřednictvím zprávy do datové schránky dva měsíce před.
Celá aktualitaPrvní čtvrtletí máme za sebou a můžeme zhodnotit nové trendy v oblasti pojištění vozidel. Nejedná se pouze o zdražení povinného ručení, pojišťovny více využívají moderní technologie. Například takové vyřízení pojistné události by mohlo probíhat mnohem rychleji.
Celá aktualitaJeště nedávno komplexní pojištění vozidel představovalo povinné ručení společně s havarijním pojištěním. To pomalu přestává platit. Povinné ručení se mění a zahrnuje stále více služeb, které původně spadaly pod havarijní pojištění. Je možné už dnes havarijní pojištění nahradit rozšířením povinného ručení?
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaOd 1. listopadu do 31. března platí v České republice zákonná povinnost přezutí vozidla na zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze výskyt sněhu a ledu v průběhu jízdy předpokládat s ohledem na aktuální povětrnostní podmínky. Používání zimních pneumatik v zimě má své oprávnění. Jsou mnohem lépe přizpůsobené zimním podmínkám a jízda je výrazně bezpečnější. Jak jste na tom vy? Už máte přezuto?
Celá aktualitaKaždý podzim pojišťovny evidují vyšší počet pojistných událostí způsobených srážek se zvířaty. Důvodem jsou kratší dny a horší viditelnost. Na silnicích se v těchto dnech pohybuje stále více zvířat. Zejména v brzkých ranních hodinách a navečer by řidiči měli dávat větší pozor. Nejnebezpečnější jsou velká zvířata jako například divočáci.
Celá aktualitaRiziko krádeže auta není zanedbatelné a určitě se vyplatí mít vedle povinného ručení sjednané dobré havarijní pojištění, které případnou krádež pokryje po finanční stránce. Pokud však chcete snížit riziko, že vám auto ukradnou, využijte některý z mnoha systémů chránících vozidlo před nenechavýma rukama zlodějů. Ne každý systém však zloděje dokáže odradit.
Celá aktualitaHavarijní pojištění je obvyklé u nových a dražších vozidel. Je to logické. Havarijní pojištění je sice praktické a vyplatí se, když dojde k problému. Je však také relativně drahé, a proto je mnozí řidiči příliš neřeší. Na cestách po zahraničí bychom se však měli chránit lépe. Hodit se může krátkodobé havarijní pojištění.
Celá aktualita