Podobných podvodů a podvůdků je u prodeje ojetých vozidel však mnohem více. Ceny ojetých vozidel jsou však o desítky až stovky tisíc korun příznivější, a tak lidé volí koupi ojetého vozidla před novým čistě z pragmatických důvodů. Pokud se rozhodnete pro koupi ojetého vozidla také Vy, dejte si důkladný pozor na technický stav vozidla a pečlivě si zkontrolujte dokumentaci. Nebojte se přizvat si automechanika, který případné nejasnosti dokáže odhalit včas.
Před podpisem kupní smlouvy zkontrolujte především:
Velký pozor si dejte v případě ojetých vozidel, které vypadají na první pohled velmi dobře a počet najetých kilometrů se pohybuje “jen” kolem sto tisíc kilometrů. Ve skutečnosti se totiž může jednat o vozidlo, které má najeto až 400 tisíc kilometrů. Prodejci se však vyplatilo vyměnit nejvíce opotřebené díly. “Někdy dochází opravdu k výměně nápadně opotřebovaných částí interiéru, ale i při použití kvalitní předprodejní přípravy pomocí různých leštících prostředků lze opotřebovaný interiér velmi dobře renovovat. A zákazník nic nepozná,” říká Jan Dryák, odborník na ojetá vozidla.
Skutečný počet najetých kilometrů lze odhadnout podle stavu interiéru. Zejména se jedná o gumové plochy pedálů, které bývají obroušené u vozidel s nájezdem nad 150 až 200 tisíc kilometrů. To samé platí v případě viditelně ohmataného volantu či setřených čísel u řadící páky. Všimnete-li si poškozeného potahu sedadla řidiče v místech, kde se dotýkají bezpečnostní pasy, pak je reálný nájezd vozidla dokonce až 300 tisíc kilometrů. Zrovna tyto díly však není problém vyměnit.
“Bajky o ohmataných volantech a ošlapaných pedálech patří minulosti. Odřený volant podvodný prodejce klidně vymění – na šedém trhu je množství levných dílů např. z rozebraných kradených vozidel. Univerzální návod neexistuje, my používáme vlastní metodiku vycházející z podrobné znalosti konstrukce a výroby automobilů. Laik většinou nemá šanci zmanipulovanou ojetinu rozeznat. Jistou šancí je informovat se předem na konkrétní bazar na internetu. Zkušenosti internetových diskutérů je však nutno brát s rezervou. A taky nehledat ty nejlevnější nabídky. Trh s ojetinami není supermarket a auta „v akci – 45 procent“ tam nehledejte,” upozorňuje Jan Dryák.
Varovným signálem pro kupující by také měl být nápadně hezký lak. V takovém případě se totiž velmi často jedná o použitý taxík, jehož karosérii chránila speciální fólie. “Použité taxíky v autobazarech jsou na pohled jedny z nejhezčích ojetin, protože před prodejem z nich původní majitel sundá ochranné fólie a lak, kterými byly celou dobu chráněné, a tak zůstanou prakticky nepoškozené. Samozřejmě bývají v použitých taxících vyměněny také zřetelně opotřebené díly, jak bylo zmíněno výše. Vozy taxislužby toho za pouhých pár let provozu najezdí skutečně mnoho. Ročně mohou urazit klidně i 80 až 100 000 kilometrů. To se týká zejména taxíků, které vozí pasažéry mezi Dejvicemi a letištěm Václava Havla v Ruzyni. Tyhle auta můžou jezdit na servis klidně každého čtvrt roku, ale v servisce se to neobjeví,” dodává bývalý taxikář, který si přeje zůstat v anonymitě.
A jeho slova potvrzuje Pavel Foltýn ze společnosti Auto ESA. “Taxislužby často mají své vozy polepeny ochrannou fólií, po jejímž sundání je lak až neuvěřitelně zachovalý, přitom interiér působí opotřebeně a lze v něm nalézt stopy po uchycení taxametru, vysílačky, drátu vedoucího k označení taxi na střeše apod. Často je to mozaika detailů, které utvoří celkový dojem z vozu. Vozy taxi mívají specifickou barvu (slonová kost, nebo žlutá barva), případně byly opatřeny žlutou fólií, po které lze nalézt zbytky,” říká.
Podobné články
Od letošního dubna se čeští motoristé nemohou vymlouvat na to, že zapomněli na datum vypršení platnosti STK. Od začátku dubna registr vozidel řidičům zasílá upozornění na končící STK a prostřednictvím zprávy do datové schránky dva měsíce před.
Celá aktualitaPrvní čtvrtletí máme za sebou a můžeme zhodnotit nové trendy v oblasti pojištění vozidel. Nejedná se pouze o zdražení povinného ručení, pojišťovny více využívají moderní technologie. Například takové vyřízení pojistné události by mohlo probíhat mnohem rychleji.
Celá aktualitaJeště nedávno komplexní pojištění vozidel představovalo povinné ručení společně s havarijním pojištěním. To pomalu přestává platit. Povinné ručení se mění a zahrnuje stále více služeb, které původně spadaly pod havarijní pojištění. Je možné už dnes havarijní pojištění nahradit rozšířením povinného ručení?
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaOd 1. listopadu do 31. března platí v České republice zákonná povinnost přezutí vozidla na zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze výskyt sněhu a ledu v průběhu jízdy předpokládat s ohledem na aktuální povětrnostní podmínky. Používání zimních pneumatik v zimě má své oprávnění. Jsou mnohem lépe přizpůsobené zimním podmínkám a jízda je výrazně bezpečnější. Jak jste na tom vy? Už máte přezuto?
Celá aktualitaKaždý podzim pojišťovny evidují vyšší počet pojistných událostí způsobených srážek se zvířaty. Důvodem jsou kratší dny a horší viditelnost. Na silnicích se v těchto dnech pohybuje stále více zvířat. Zejména v brzkých ranních hodinách a navečer by řidiči měli dávat větší pozor. Nejnebezpečnější jsou velká zvířata jako například divočáci.
Celá aktualitaRiziko krádeže auta není zanedbatelné a určitě se vyplatí mít vedle povinného ručení sjednané dobré havarijní pojištění, které případnou krádež pokryje po finanční stránce. Pokud však chcete snížit riziko, že vám auto ukradnou, využijte některý z mnoha systémů chránících vozidlo před nenechavýma rukama zlodějů. Ne každý systém však zloděje dokáže odradit.
Celá aktualitaHavarijní pojištění je obvyklé u nových a dražších vozidel. Je to logické. Havarijní pojištění je sice praktické a vyplatí se, když dojde k problému. Je však také relativně drahé, a proto je mnozí řidiči příliš neřeší. Na cestách po zahraničí bychom se však měli chránit lépe. Hodit se může krátkodobé havarijní pojištění.
Celá aktualita