Ne všichni zaměstnanci chtějí využívat výhod služebních vozidel a někteří raději jezdí soukromě i služebně vlastním vozidlem. K tomu však potřebují souhlas zaměstnavatelů, kteří z praktických důvodů trvají na uzavřeném havarijním pojištění. Pokud by totiž zaměstnanec neměl soukromé vozidlo pojištěné také havarijně, zodpovídal by za případné škody právě zaměstnavatel.
“Podle stanoviska, které vydalo ministerstvo práce a sociálních věcí a ministerstvo financí, o nutnosti havarijního pojištění v případě používání soukromého vozidla pro pracovní cesty rozhoduje zaměstnavatel. V případě, že nebude vyžadovat havarijní pojištění, vystavuje se riziku, že v případě dopravní nehody odpovídá za škodu způsobenou na vozidle, dal-li k jeho použití souhlas,” vysvětluje právník Libor Hůla.
Zaviní-li škodu na soukromém vozidle zaměstnance jiná osoba, odpovídá za vzniklé škody zaměstnavatel. V případě, že však nehodu zaměstnanec zavinil vlastní chybou (např. neopatrnou či nedbalou jízdou), pak za škodu odpovídá zaměstnanec, nikoliv zaměstnavatel. Zaměstnavatel za škodu neodpovídá ani tehdy, neudělil-li k použití soukromého vozidla písemný souhlas.
Například pan Radek z Ostravy chtěl na pracovní cestu vyrazit vlastním soukromým vozidlem. Neměl však sjednané havarijní pojištění, a proto zaměstnavatel nesouhlasil. Nepomohlo ani písemné prohlášení, že zaměstnanec nebude v případě nehody požadovat po zaměstnavateli úhradu škody. Může v takovém případě pan Radek použít vozidlo i bez souhlasu zaměstnavatele?
“Použije-li zaměstnanec k pracovní cestě svého vozidla bez souhlasu zaměstnavatele, například když zaměstnavatel mu určil jiný způsob dopravy, pak neodpovídá za škodu způsobenou na použitém vozidle zaměstnavatel. Kromě toho může zaměstnavatel odmítnout proplatit zaměstnanci jízdné, protože mu nepředložil žádný doklad o výdajích za jízdné,” vysvětluje také Libor Hůla.
Písemné prohlášení také není dostatečné. “Když by vozidlo zaměstnance bylo na pracovní cestě poškozeno a nebude havarijně pojištěné, nese vždy odpovědnost zaměstnavatel. Proto upozorňujeme, že případné písemné prohlášení zaměstnance, že by v případě nehody nepožadoval náhradu škody, nemá žádné právní účinky. Takové prohlášení by bylo neplatným právním úkonem, protože by se zaměstnanec takto vzdával předem svých práv,” doplňuje Libor Hůla.
§ 265
(1) Zaměstnavatel odpovídá zaměstnanci za škodu, která mu vznikla při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním porušením právních povinností nebo úmyslným jednáním proti dobrým mravům.
(2) Zaměstnavatel odpovídá zaměstnanci též za škodu, kterou mu způsobili porušením právních povinností v rámci plnění pracovních úkolů zaměstnavatele zaměstnanci jednající jeho jménem.
(3) Zaměstnavatel neodpovídá zaměstnanci za škodu na dopravním prostředku, kterého použil při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním bez jeho souhlasu. Rovněž neodpovídá za škodu, která vznikne na nářadí, zařízeních a předmětech zaměstnance potřebných pro výkon práce, které použil bez jeho souhlasu.
§ 270
Prokáže-li zaměstnavatel, že škodu zavinil také poškozený zaměstnanec, jeho odpovědnost se poměrně omezí.
§ 271
Zaměstnavatel, který nahradil poškozenému škodu, má právo na náhradu vůči tomu, kdo poškozenému za tuto škodu odpovídá podle občanského zákoníku, a to v rozsahu odpovídajícím míře této odpovědnosti vůči poškozenému, pokud nebylo předem dohodnuto jinak.
Podobné články
Od letošního dubna se čeští motoristé nemohou vymlouvat na to, že zapomněli na datum vypršení platnosti STK. Od začátku dubna registr vozidel řidičům zasílá upozornění na končící STK a prostřednictvím zprávy do datové schránky dva měsíce před.
Celá aktualitaPrvní čtvrtletí máme za sebou a můžeme zhodnotit nové trendy v oblasti pojištění vozidel. Nejedná se pouze o zdražení povinného ručení, pojišťovny více využívají moderní technologie. Například takové vyřízení pojistné události by mohlo probíhat mnohem rychleji.
Celá aktualitaJeště nedávno komplexní pojištění vozidel představovalo povinné ručení společně s havarijním pojištěním. To pomalu přestává platit. Povinné ručení se mění a zahrnuje stále více služeb, které původně spadaly pod havarijní pojištění. Je možné už dnes havarijní pojištění nahradit rozšířením povinného ručení?
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaOd 1. listopadu do 31. března platí v České republice zákonná povinnost přezutí vozidla na zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze výskyt sněhu a ledu v průběhu jízdy předpokládat s ohledem na aktuální povětrnostní podmínky. Používání zimních pneumatik v zimě má své oprávnění. Jsou mnohem lépe přizpůsobené zimním podmínkám a jízda je výrazně bezpečnější. Jak jste na tom vy? Už máte přezuto?
Celá aktualitaKaždý podzim pojišťovny evidují vyšší počet pojistných událostí způsobených srážek se zvířaty. Důvodem jsou kratší dny a horší viditelnost. Na silnicích se v těchto dnech pohybuje stále více zvířat. Zejména v brzkých ranních hodinách a navečer by řidiči měli dávat větší pozor. Nejnebezpečnější jsou velká zvířata jako například divočáci.
Celá aktualitaRiziko krádeže auta není zanedbatelné a určitě se vyplatí mít vedle povinného ručení sjednané dobré havarijní pojištění, které případnou krádež pokryje po finanční stránce. Pokud však chcete snížit riziko, že vám auto ukradnou, využijte některý z mnoha systémů chránících vozidlo před nenechavýma rukama zlodějů. Ne každý systém však zloděje dokáže odradit.
Celá aktualitaHavarijní pojištění je obvyklé u nových a dražších vozidel. Je to logické. Havarijní pojištění je sice praktické a vyplatí se, když dojde k problému. Je však také relativně drahé, a proto je mnozí řidiči příliš neřeší. Na cestách po zahraničí bychom se však měli chránit lépe. Hodit se může krátkodobé havarijní pojištění.
Celá aktualita