EuroRAP neboli European Road Assessment Programme je mezinárodní nezisková organizace, který byla založená v roce 2003 v Belgii. Jejími členy jsou národní a regionální správci pozemních komunikacích, motoristická sdružení, investoři i experti a komerční organizace.
Hlavními cíli této neziskové organizace EuroRAP je snížení smrtelných a těžkých zranění, ke kterým denně dochází na evropských silnicích. Náplní organizace je systematické hodnocení rizik a identifikace hlavních bezpečnostních nedostatků silnic a návrhů na řešení a zvýšení bezpečnosti.
Základním statistickým nástrojem organizace je tvorba tzv. rizikových map. Tyto mapy využívají data o silniční sítí, nehodovosti a intenzitě dopravy za účelem identifikace silničních úseků a lokalit, u kterých je vysoké bezpečnostní riziko pro motoristy.
Rizikové mapy mají více druhů dělených podle cílových skupin. Nejčastěji využívanou rizikovou mapou je mapa, která zobrazuje riziko pro každého jednotlivého účastníka silničního provozu (tzv. individuální riziko). Základními daty pro tyto rizikové mapy je počet nehod a intenzita dopravy na vybraném úseku. Riziková mapa ukazuje pravděpodobnost, s jakou se účastník silničního provozu může stát účastníkem závažné dopravní nehody.
Vytvoření rizikové mapy trvá vždy tři po sobě jdoucí roky a postup je založený na porovnání počtu dopravních nehod s dopravním výkonem na úseku, který je dlouhý přibližně 20 kilometrů. V České republice nyní probíhá mapování rizik na silnicích I. třídy a dálnicích, což se týká zhruba 6 500 kilometrů.
Zdroj: ÚAMK
Podle uvedené tabulky patří v České republice k nejrizikovějším úsekům Liberecký, Zlínský, Pardubický a Moravskoslezský kraj. Naopak nejméně rizikové jsou kraje Olomoucký, Vysočina, Jihomoravský a Karlovarský. Výsledky mapování také potvrdily, že komunikace, které jsou směrově rozdělené, jsou čtyřikrát bezpečnější než naopak.
Na vytváření rizikových map České republiky se nejvíce podílí společnosti ÚAMK a AF-CITYPLAN s.r.o.
AF-CITYPLAN s.r.o. dlouhodobě zpracovává a vytváří bezpečnostní posudky a studie, výzkumné práce a rizikové analýzy v oblasti bezpečnosti silnic a dálnic. Na základě nehodovosti vyhotovuje rizikové mapy pro ČR.
Společnost ÚAMK je český poskytovatel asistenčních služeb, která úzce spolupracuje s mezinárodní sítí automotoklubů, které jsou sdružené v sítích FlA (Fédération Internationae de L´Automobile) a ARC Europe. Díky této spolupráci je ÚAMK schopna zajistit asistenční služby kdekoliv na světě.
Společnost ÚAMK byla založená v roce 1990 a od té doby poskytuje českým motoristům asistenční služby, dopravní a turistické informace, dálniční známky, opravy vozidel, výuku v autoškolách i možnost zapůjčení náhradních vozidel. Kromě toho se ÚAMK se významnou měrou podílí na tvorbě rizikových map ČR.
Podobné články
Od letošního dubna se čeští motoristé nemohou vymlouvat na to, že zapomněli na datum vypršení platnosti STK. Od začátku dubna registr vozidel řidičům zasílá upozornění na končící STK a prostřednictvím zprávy do datové schránky dva měsíce před.
Celá aktualitaPrvní čtvrtletí máme za sebou a můžeme zhodnotit nové trendy v oblasti pojištění vozidel. Nejedná se pouze o zdražení povinného ručení, pojišťovny více využívají moderní technologie. Například takové vyřízení pojistné události by mohlo probíhat mnohem rychleji.
Celá aktualitaJeště nedávno komplexní pojištění vozidel představovalo povinné ručení společně s havarijním pojištěním. To pomalu přestává platit. Povinné ručení se mění a zahrnuje stále více služeb, které původně spadaly pod havarijní pojištění. Je možné už dnes havarijní pojištění nahradit rozšířením povinného ručení?
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaOd 1. listopadu do 31. března platí v České republice zákonná povinnost přezutí vozidla na zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze výskyt sněhu a ledu v průběhu jízdy předpokládat s ohledem na aktuální povětrnostní podmínky. Používání zimních pneumatik v zimě má své oprávnění. Jsou mnohem lépe přizpůsobené zimním podmínkám a jízda je výrazně bezpečnější. Jak jste na tom vy? Už máte přezuto?
Celá aktualitaKaždý podzim pojišťovny evidují vyšší počet pojistných událostí způsobených srážek se zvířaty. Důvodem jsou kratší dny a horší viditelnost. Na silnicích se v těchto dnech pohybuje stále více zvířat. Zejména v brzkých ranních hodinách a navečer by řidiči měli dávat větší pozor. Nejnebezpečnější jsou velká zvířata jako například divočáci.
Celá aktualitaRiziko krádeže auta není zanedbatelné a určitě se vyplatí mít vedle povinného ručení sjednané dobré havarijní pojištění, které případnou krádež pokryje po finanční stránce. Pokud však chcete snížit riziko, že vám auto ukradnou, využijte některý z mnoha systémů chránících vozidlo před nenechavýma rukama zlodějů. Ne každý systém však zloděje dokáže odradit.
Celá aktualitaHavarijní pojištění je obvyklé u nových a dražších vozidel. Je to logické. Havarijní pojištění je sice praktické a vyplatí se, když dojde k problému. Je však také relativně drahé, a proto je mnozí řidiči příliš neřeší. Na cestách po zahraničí bychom se však měli chránit lépe. Hodit se může krátkodobé havarijní pojištění.
Celá aktualita