Víte nebo alespoň tušíte, zda musíte zastavit u každé dopravní nehody? Kdy je Vaší povinností poskytnout první pomoc? Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích jsou účastníci dopravní nehody povinni poskytnout první pomoc a zavolat záchrannou služby vždy, dojde-li ke zranění. Za účastníka nehody je považována každá osoba, která se na dopravní nehodě podílela jakýmkoliv způsobem.
Podle definice účastníka silničního provozu je to “kdokoliv z osob v dotčených vozidlech, která kolidovala nebo jiným způsobem přispěla ke vzniku nehody”. Nejedná se tedy o soby, které nehodu pouze viděly nebo o ní jiným způsobem věděly. V případě, že účastník nehody svou povinnost nesplní, zákon však nestanovuje žádné zvláštní sankce. Teoreticky mu tak hrozí pouze pokuta ve výši až do 2 500 korun.
Danou problematikou se však zabývá také trestní zákoník. Konkrétně se jedná o paragraf 40, který výslovně poskytnutí první pomoci neukládá. Stanovuje však trest za její neposkytnutí a to až na pět let odnětí svobody. Podle trestního zákoníku tento trest hrozí každému kdo nepomohl osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví nebo jiného vážného onemocnění.
Až pět let odnětí svobody hrozí řidičům vozidel, kteří se dopravní nehody přímo účastnili, a přesto neposkytnuli potřebnou pomoc. Podle trestního zákoníku je tak poskytnutím první pomoci povinen každý. Nejmenší trest hrozí “náhodným” kolemjdoucím, nejvyšší pak zdravotnickým pracovníkům a řidičům podílejícím se na vzniku nehody.
Mezi diskutabilní případy patří nehody na dálnicích, kde je v rámci rychlého provozu složité konkrétní situace včas vyhodnotit. Řidiči se navíc obávají, že v případě zastavení se sami stanou účastníky nehody. Z praxe jsou známé případy, kdy do stojícího vozidla narazí další vozidlo nebo srazí a usmrtí osobu, která šla pomoci účastníkům jiné dopravní nehody.
Zastavení na dálnici záleží na individuální posouzení a existují případy, kdy je to opravdu nebezpečné. V takovém případě je však důležité své chování náležitě odůvodnit. Může jít o obavu o vlastní bezpečnost či o bezpečnost dalších osob (např. malé dítě).
Svou účast na případné nehodě tedy musí zvážit a odůvodnit každý sám. Ačkoliv trestní zákoník stanovuje trest za neposkytnutí první pomoci, je jasné, že hromadné stíhání řidičů, kteří kolem nehody pouze projeli, nepřichází v úvahu.
Pokud se rozhodnete první pomoc poskytnout, je dobré znát své povinnosti. To platí obzvláště pro ty, kteří nemají žádné zkušenosti. V první řadě je nutné zachovat klid a zavolat odpovídající pomoc. Do telefonu poskytněte všechny potřebné informace o nehodě a zraněných osobách. Čísla zůstávají po mnoho let stále stejná:
Poté je důležité místo dopravní nehody zajistit. To znamená obléci si výstražnou vestu, rozsvítit výstražná světla a umístit výstražný trojúhelník před místo nehody. Vozidlo by mělo být dostatečně zajištěné proti náhodnému pohybu. Při pohybu na silnici dbejte na vlastní bezpečnost.
V případě zranění je nejdůležitější zastavit silné krvácení, zakrýt poranění hrudníku či uvolnit dýchající cesty u osob v bezvědomí provedením zákonu hlavy, předsunutím dolní čelisti a odstraněním ležících věcí z úst. Osoby v bezvědomí rovněž uložte do stabilizované polohy a sledujte je až do chvíle, dokud se nedostaví záchranná služba.
Je-li nutné, proveďte resuscitaci neboli oživování. Ta se provádí nepřímou srdeční masáží, která spočívá v opakování stlačování uprostřed hrudníku (30x frekvencí 100/min) a dvěma vdechy do úst.
Zranění mívají úrazový šok, který se projevuje neznatelným tepem, zrychleným a povrchním dýcháním, bledostí, pocitem žízně, netečnosti či únavou. Úrazovému šoku lze zabránit zvednutím dolních končetin, ošetřením poranění a zajištěním tepelné pohody. V žádném případě se nedoporučuje dávat napít, ale pouze svlažovat rty.
Podobné články
Od letošního dubna se čeští motoristé nemohou vymlouvat na to, že zapomněli na datum vypršení platnosti STK. Od začátku dubna registr vozidel řidičům zasílá upozornění na končící STK a prostřednictvím zprávy do datové schránky dva měsíce před.
Celá aktualitaPrvní čtvrtletí máme za sebou a můžeme zhodnotit nové trendy v oblasti pojištění vozidel. Nejedná se pouze o zdražení povinného ručení, pojišťovny více využívají moderní technologie. Například takové vyřízení pojistné události by mohlo probíhat mnohem rychleji.
Celá aktualitaJeště nedávno komplexní pojištění vozidel představovalo povinné ručení společně s havarijním pojištěním. To pomalu přestává platit. Povinné ručení se mění a zahrnuje stále více služeb, které původně spadaly pod havarijní pojištění. Je možné už dnes havarijní pojištění nahradit rozšířením povinného ručení?
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaOd 1. listopadu do 31. března platí v České republice zákonná povinnost přezutí vozidla na zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze výskyt sněhu a ledu v průběhu jízdy předpokládat s ohledem na aktuální povětrnostní podmínky. Používání zimních pneumatik v zimě má své oprávnění. Jsou mnohem lépe přizpůsobené zimním podmínkám a jízda je výrazně bezpečnější. Jak jste na tom vy? Už máte přezuto?
Celá aktualitaKaždý podzim pojišťovny evidují vyšší počet pojistných událostí způsobených srážek se zvířaty. Důvodem jsou kratší dny a horší viditelnost. Na silnicích se v těchto dnech pohybuje stále více zvířat. Zejména v brzkých ranních hodinách a navečer by řidiči měli dávat větší pozor. Nejnebezpečnější jsou velká zvířata jako například divočáci.
Celá aktualitaRiziko krádeže auta není zanedbatelné a určitě se vyplatí mít vedle povinného ručení sjednané dobré havarijní pojištění, které případnou krádež pokryje po finanční stránce. Pokud však chcete snížit riziko, že vám auto ukradnou, využijte některý z mnoha systémů chránících vozidlo před nenechavýma rukama zlodějů. Ne každý systém však zloděje dokáže odradit.
Celá aktualitaHavarijní pojištění je obvyklé u nových a dražších vozidel. Je to logické. Havarijní pojištění je sice praktické a vyplatí se, když dojde k problému. Je však také relativně drahé, a proto je mnozí řidiči příliš neřeší. Na cestách po zahraničí bychom se však měli chránit lépe. Hodit se může krátkodobé havarijní pojištění.
Celá aktualita