Na železničních přejezdech každým rokem dochází k desítkám dopravních nehod způsobených nepozorností řidiče. Při srážce vozidla a několikanásobně těžšího vlaku logicky dochází k vážným zraněním a mnohdy i úmrtím pouze u posádky motorového vozidla.
Například v roce 2011 bylo na železničních přejezdech usmrceno 17 osob a o rok později 18 osob. Nejtragičtějším byl v tomto směru rok 2003, kdy na přejezdech zahynulo dokonce 53 osob. Statistiky hovoří, že na železnicích přejezdech dochází k usmrcení každé 31 osoby, což činí 3,2 procenta z celkového počtu smrtelných nehod v ČR.
Polovina nehod se odehraje na přejezdech vybavených signalizačním zařízením
Pro přejezd železničních přejezdů platí základní pravidlo. Svítí-li červené světlo, je řidič povinen auto okamžitě zastavit a pokračovat v jízdě až poté, co přejede vlak a zařízení začne svítit zeleně. Vzhledem k rozdílné váze vlaku a auta je jasné, kdo v případné srážce bude mít navrch. A právě proto má vlak vždy přednost.
Viníky nehod na přejezdech jsou téměř ve všech případech řidiči vozidel a jejich riskantní chování. Je to neuvěřitelné, ale přejezdy, které nejsou vybavené signalizačním zařízení jsou v podstatě bezpečnějšími. Více než polovina všech nehod se totiž odehraje na přejezdech vybavených signalizačním zařízením.
Zcela nejbezpečnějšími jsou samozřejmě železniční přejezdy doplněné pevnými závorami, které zabrání vjezdu vozidla na přejezd.
Motoristé často tvrdí (pokud srážku přežijí), že si přejezdu nevšimli. Bohužel se tak děje v důsledku nepozornosti. Již ve vzdálenosti 300 metrů jsou přejezdy hlášeny prostřednictvím speciálních dopravních značek s třemi, dvěma a jedním pruhem. Součástí značky je také upozornění, zda je přejezd chráněn či nikoliv závorami.
Získejte výhodné havarijní pojištění a komplexní pojistnou ochranu již od 1230 korun na Úspory.cz!
Signalizační zařízení není pomalé, jak si mnozí řidič myslí. Někteří jsou dokonce schopni vjet na přejezd i ve chvíli, kdy bliká a závory se začínají pomalu zvedat. To jak zařízení funguje má svůj opodstatněny význam.
Zařízení začne výstražně blikat ve chvíli, kdy se vlak blíží. Je třeba si uvědomit, že vlak je rychlý a ve chvíli, kdy strojvůdce na přejezdu spatří vozidlo, nemá šanci jej ubrzdit. I proto strojvůdci dopředu houkají, aby řidiče důsledně varovali.
Na přejezd motoristé smějí vjet až poté, co vlak odjede, zařízení přestane blikat a zvednou se závory, jsou-li. Je třeba si uvědomit, že může následovat vlak z opačné strany. Zvedající se závory mohou rychle spadnout a vozidlo uvěznit na přejezdu. V takovém případě je lepší pořádně šlápnout na plyn a přerazit závoru. Je to lepší varianta než srážka s vlakem. Škody si budou, ale rozhodně ne tak závažné.
Nehody se stávají a k uvíznutí vozidla na přejezdu může dojít kdykoliv. Na vině může být také technická závada. V takovém případě musí posádka vozidlo opustit a to IHNED. Poté je nutné zavolat na tísňovou linku 112 a 150, aby mohl být včas omezen či zastaven železniční provoz. Pro tyto případy je nutné znát číslo přejezdu, který je uveden na zadní straně ramene výstražného kříže či zadní straně světelné skříně v podobě Pxxxx.
Podobné články
Od letošního dubna se čeští motoristé nemohou vymlouvat na to, že zapomněli na datum vypršení platnosti STK. Od začátku dubna registr vozidel řidičům zasílá upozornění na končící STK a prostřednictvím zprávy do datové schránky dva měsíce před.
Celá aktualitaPrvní čtvrtletí máme za sebou a můžeme zhodnotit nové trendy v oblasti pojištění vozidel. Nejedná se pouze o zdražení povinného ručení, pojišťovny více využívají moderní technologie. Například takové vyřízení pojistné události by mohlo probíhat mnohem rychleji.
Celá aktualitaJeště nedávno komplexní pojištění vozidel představovalo povinné ručení společně s havarijním pojištěním. To pomalu přestává platit. Povinné ručení se mění a zahrnuje stále více služeb, které původně spadaly pod havarijní pojištění. Je možné už dnes havarijní pojištění nahradit rozšířením povinného ručení?
Celá aktualitaZatímco povinné ručení je dané zákonem, havarijní pojištění si řidiči sjednat mohou, ale také nemusí. V České republice jej má uzavřena zhruba třetina vlastníků motorových vozidel. Zbývajícím dvou třetinám se nelíbí buď vysoké pojistné, nebo vlastní starší auto.
Celá aktualitaOd 1. listopadu do 31. března platí v České republice zákonná povinnost přezutí vozidla na zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza nebo lze výskyt sněhu a ledu v průběhu jízdy předpokládat s ohledem na aktuální povětrnostní podmínky. Používání zimních pneumatik v zimě má své oprávnění. Jsou mnohem lépe přizpůsobené zimním podmínkám a jízda je výrazně bezpečnější. Jak jste na tom vy? Už máte přezuto?
Celá aktualitaKaždý podzim pojišťovny evidují vyšší počet pojistných událostí způsobených srážek se zvířaty. Důvodem jsou kratší dny a horší viditelnost. Na silnicích se v těchto dnech pohybuje stále více zvířat. Zejména v brzkých ranních hodinách a navečer by řidiči měli dávat větší pozor. Nejnebezpečnější jsou velká zvířata jako například divočáci.
Celá aktualitaRiziko krádeže auta není zanedbatelné a určitě se vyplatí mít vedle povinného ručení sjednané dobré havarijní pojištění, které případnou krádež pokryje po finanční stránce. Pokud však chcete snížit riziko, že vám auto ukradnou, využijte některý z mnoha systémů chránících vozidlo před nenechavýma rukama zlodějů. Ne každý systém však zloděje dokáže odradit.
Celá aktualitaHavarijní pojištění je obvyklé u nových a dražších vozidel. Je to logické. Havarijní pojištění je sice praktické a vyplatí se, když dojde k problému. Je však také relativně drahé, a proto je mnozí řidiči příliš neřeší. Na cestách po zahraničí bychom se však měli chránit lépe. Hodit se může krátkodobé havarijní pojištění.
Celá aktualita