Tento poplatek se “účastní” již jedenáctého ročníku Ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek a je jedním ze žhavých kandidátů na vítěze. Jednoduše řečeno se jedná o poplatek za vedení účtu v exekuci a banky jej naúčtují klientovi, na jehož bankovní účet se dotazuje úřední osoba, nejčastěji policie, soud či exekutor. Klient o tomto kroku není informován, není v jeho silách jej ovlivnit, a přesto za něj musí zaplatit.
„Jednoho dne koukám na výpis z účtu u své banky a nestačím se divit. Banka mi strhla třikrát 250 korun, aniž bych věděl za co. Při urgenci u banky mi bylo sděleno, že mi byl naúčtován poplatek za vyřízení dotazu úřední osoby, která se dotazovala ve třech případech na mé účty u této banky,“ popisuje nepříjemnou zkušenost se svou bankou a úřady pan Petr z Jihlavy. Zjištění bylo velice zajímavé. „Po dlouhém ‚vyšetřování jsem zjistil, že vůči mně vykonával exekutor neoprávněnou exekuci, a to na základě chyby v návrhu na nařízení exekuce, kde si spletli, podle shody jmen, moji osobu s osobou dlužníka, který bydlí ve stejném městě. Samozřejmě jsem tak o žádné exekuci ani problému nevěděl, a přesto mi byla stržena částka, aniž bych toto nějak zavinil. S bankou se teď dohadujeme o možnostech vrácení částky, ale moc ochoty tam není.”
Klienti, kteří se s tímto poplatkem setkali osobně, jsou výslovně proti. Domnívají se, že banky nemají právo požadovat úhradu něčeho, co nezpůsobili nebo nepožadovali. Na účet se může úřední osoba dotázat i v případě, kdy se klient banky žádného prohřešku nedopustil. Navíc ani nemusí vědět, z jakého důvodu byl dotaz veden.
Banky zase tvrdí, že se dotaz týká klientova účtu, a proto má právo naúčtovat mu náklady, které se vznesením dotazu souvisí. Banka je povinna každý úřední dotaz vyřídit a stejně jako klient odmítá platit “ze svého” úkony, které nezpůsobila ani nezavinila. Názory obou stran - bank i jejich klientů, jsou oprávněné. Jak by měla vypadat ideální situace, aby se ani jedna ze stran necítila být poškozená? A jak řešit situaci, do které se dostal například pan Petr?
Není pochyb o tom, že současný systém je značně nedokonalý. Poplatek za dotaz úřední osoby účtovaný klientovi není v žádném případě správný a už vůbec ne spravedlivý. Poplatek by se měl řešit na úrovni banky a dotazující se úřední osoby, nikoliv mezi bankou a klientem, který se vznesením dotazu nemusí mít nic společného.
Právě o existenci těchto případů svědčí příběh pana Petra a jemu podobné. V ideálním případě by náklady na tyto služby, měla nést osoba, která si je vyžádala. V tomto případě by to byl úřad, který dotaz vznesl. O tomto řešení se vedou diskuse, zatím to však nevypadá na jeho brzkou aplikaci.
V anketě o Nejabsurdnější bankovní poplatek za rok 2015 se účastní například:
Podrobnosti o anketě najdete v článku Bankovní poplatky: Které jsou nejabsurdnější?.
Podobné články
Spousta Čechů vlastnících chytrý telefon si svůj život bez mobilního bankovnictví už neumí představit. Svůj účet mohou jednoduše kontrolovat a ovládat prostřednictvím telefonu. Stačí mít připojení na internet. Víte ale, co všechno moderní mobilní bankovnictví už dokáže? Pojďme si představit jedny z nejvyužívanějších funkcí.
Celá aktualitaZtráta nebo krádež osobních dokladů včetně platebních karet a nálepek je sama o sobě nepříjemná událost. U platební pomůcek navíc hrozí riziko jejich zneužití. Nechcete-li zbytečně přijít o peníze, je nutné reagovat co nejrychleji. Zloději totiž velmi dobře vědí, že jde bojují s časem.
Celá aktualitaStudentský život není laciný. Student musí být z něčeho živ, rád se baví a samotná studia také něco stojí. Zdaleka ne každý student má na tolik movité rodiče, aby mohl studovat a bavit se bez toho, aniž by sám přiložil ruku k dílu. Většina studentů si proto přivydělává, a s tím souvisí i potřeba dobrého a zároveň levného osobního účtu. Je lepší speciální bankovní účet pro studenty nebo klasický běžný účet?
Celá aktualitaMožnost bezkontaktního placení využívají milióny zákazníků po celém světě. A Česká republika není výjimkou, právě naopak. Čeští spotřebitelé si bezkontaktní platby více než oblíbili a prostřednictvím platebních karet platí častěji než vybírají hotovost u bankomatů.
Celá aktualitaÚroky na spořicích účtech jsou nízké, neznamená to však, že byste neměli spořicí účet používat. Hlavně proto, že jeho zřízení a vedení bývá zadarmo nebo jen velmi nízkými poplatky. Jak se vám zhodnotí peníze na spořicím účtu a jaké jsou další výhody tohoto finančního produktu?
Celá aktualitaTéměř každá banka v současnosti nabízí vedení běžného účtu zdarma. To lze jedině ocenit, je tu však jedno velké ale. Banky většinou vedení běžného účtu zdarma nějak omezují a dá se dokonce říci, že nějaké peníze spojené s provozem svého bankovního účtu zaplatíte téměř vždy. Podívejte se, kde po vás banky budou chtít peníze a jak se zbytečnému placení vyhnout.
Celá aktualitaBěžný účet je naprosto běžná záležitost. Alespoň pro dospělého. S pomocí běžného účtu spravujeme své finance, hradíme pravidelné platby a platíme nákupy. České banky však jdou s dobou a běžné účty nenabízí pouze pro dospělé od 18 let, ale i pro malé děti a dospívající mládež. K čemu je to dobré?
Celá aktualitaBanky dříve nabízely spoustu variací běžných účtů tak, aby vyhověly specifickým zájmovým skupinám. Především studentské tarify nabízely mladým lidem výhody, jako bezplatné vedení účtu či jednorázové (a někdy i dlouhodobé) finanční úlevy či příspěvky přímo na konto od banky.
Celá aktualita